zondag 7 februari 2016

163 Mooi

Het mooie van regen


Mooi

Het is mooi zo’n zachte winter, maar dat wisselvallige weer vind ik ook niets. Maar we moeten het ermee doen of je nou voorkeur voor regen, sneeuw of zon hebt, we kunnen er niets aan veranderen. Gelukkig niet, want dan zou de zon altijd schijnen en dat heeft ook weer vervelende gevolgen.

Ook het leven zit vol met situaties waar je niets aan kunt veranderen, alleen blijven mensen daar eindeloos over discussiëren.

Ik zat in de metro en tegenover mij zaten twee dames, ik zat te lezen en hoorde met één oor hun gesprek. Vanaf het station waar ik instapte tot aan mijn eindstation, ongeveer een half uur, ging het gesprek over het weer. De dames waren al die regen zat en ik hoorde het gezeur aan, over natte voetstappen op de vloer, de natte fietskleding en dat de kinderen niet naar buiten konden. Zinloos gezeur, delen van ellende waar je niets aan kunt doen, wat een verspilde energie.


Het mooie van de stad


Ooit leerde ik van een psycholoog, waarmee ik destijds gesprekken had, dat je situaties waar je last van hebt en waar je niets aan kunt veranderen, los moet laten. Dat was voor mij een wijze les, waar ik nog altijd profijt van heb.

In het half uur reizen in de metro hadden die twee dames ook over iets positiefs kunnen praten, dan had hun door de regen beïnvloed dagje shoppen er bij aanvang al heel anders uitgezien. Of zijn wij mensen vergeten dat er ook positieve onderwerpen zijn om over te praten.


Moois van terrasjes en markten


Wij zijn allen slachtoffer van negatieve invloeden en het lijkt er steeds meer op dat de mensheid daardoor verzuurd. Heel veel van die negatieve zaken zijn door ons niet op te lossen en dus moet je die loslaten. Onder het gewicht van heel veel zwaar nieuws kun je uiteeindelijk bezwijken, dat belast uiteindelijk weer de gezondheid, vervolgens gaan de zorgverzekeraars weer klagen over te hoge kosten. Waarna de kosten voor de verzekeringnemers weer worden verhoogd met als gevolg, in bepaalde gevallen financiële problemen. Het is maar een “klein” voorbeeld.

Het resultaat is dat men veel te veel met persoonlijke, eigen ellende bezig is. Problemen die er eigenlijk niet zijn, want je kunt er niets aan doen. Misschien is dat ook de reden dat mensen minder empathie vertonen en steeds minder voor elkaar over hebben.

Maar kun je daar nog iets aan veranderen?


Het mooie van kringloopvonsten


Waar een wil is, is een weg denk ik. Ik blijf positief, alleen zal niet iedereen het daarmee eens zijn en dat is ook niet nodig. Maar het is een feit, uiteindelijk ben je zelf slachtoffer als je in die negatieve spiraal blijft zitten.

Het is een kwestie van omdenken, we moeten af van die “Ja Maar”-cultuur las ik ooit in een boek van Berthold Gunster. Hij is de grondlegger van het begrip “omdenken”. Hij geeft trainingen, seminars en workshops aan bedrijven en particulieren. Steeds meer mensen leren hoe ze in plaats van op een ja-maar-manier op een ja-en-manier in het leven kunnen staan. Op YouTube vind je heel veel filmpjes waarin Berthold Gunster volgens zijn theorie antwoord op geeft op vragen (2x klik). 


Genieten, het mooist in het leven

Eenvoudig gezegd, het is een kwestie van bewust in het leven staan.

Maar zo eenvoudig is het niet, bewust leven moet je leren en misschien leer je dat pas naar mate je vaker jezelf bent tegengekomen. Je eigen grenzen moeten worden bewaakt, daar ben jezelf bij en niemand anders.

Maar invloeden van buitenaf kunnen de hekken van jouw grenzen heel gemakkelijk omver walsen. Wees je daarvan bewust, luister naar je lijf en wees eerlijk tegen jezelf. Als je iets dwars zit, deel het en als je in een situatie zit waar je last van hebt, vraag je dan eens serieus af of je aan die situatie iets kan veranderen. Is dat niet zo laat het dan los en als dat wel zo is, praat er dan over en deel het met anderen.

Accepteer dat het soms is zoals het is, verspil daar geen onnodige energie aan.


Ijskoud het mooiste

Natuurlijk ben ik het weer ook zat en zie ik liever de lentezon, maar ik kan er niets aan veranderen. Het is een feit, over een aantal weken ziet de omgeving er weer fris en vrolijk uit, dan zitten de terrassen vol, is Freddy, de plaatselijke ijssalon weer open, spelen kinderen weer buiten en genieten we van de zon. Die lange saaie winter, die geen echte winter was, zijn we zo weer vergeten.

Morgen gaat het stormen, er is code geel genoemd in het nieuws. Dat is dan een mooie dag om het thuis zonnig te maken. Vul je huis met zomerse muziek en doe dansend je werk. En als je even gaat zitten, kijk dan de foto’s van mooie zomerse dagen, lees je een lekker boek, bel een vriendin of verras je ouders of een oude buurvrouw even met een vrolijk bezoekje.


Het moois in de lente

Er is zoveel moois van je dag te maken, genieten kun je van hele kleine dingen in welke situatie je ook zit. En ik weet dat iedereen die dit leest zal denken, je kunt het mooi schrijven, maar…….

Als we van dat “Ja-Maar” kunnen afkicken dan zijn we al een heel eind. Maak van elke situatie het beste en als je dat niet zelf kunt, durf dan een hulpvraag te stellen.

Kun jij die negatieve spiraal aan?


Doordenker:

De dagen lengen, maar we krijgen niet meer tijd.


Schaduw en weerspiegeling, het mooie van regen en zon



De “Lastige kinderen? Heb jij even geluk”- theatershow, komt op 10 maart 2016 in het Oude Luxor Theater (2x klik)  in Rotterdam, maar komt ook nog in andere theaters in Nederland. In de aankondiging lees ik: Kinderen? Stop me ze opvoeden. Het is kijken naar wat er niet is en wel zou moeten zijn, van een probleem een ramp maken. Maak van het probleem een mogelijkheid.
Misschien is dit een mooi begin van het anders denken en de weg van een lichter, positief leven. Ik ben erg benieuwd naar die voorstelling.

Art Rotterdam (2x klik)

Op verschillende plaatsen in Rotterdam vinden van woensdag 10 t/m 14 februari verschillende kunstbeurzen plaats. De hele stad bruist die dagen en het is een walhalla voor kunstliefhebbers en kunstprofessionals. Kijk op de site voor de drie verschillende kunstbeurzen en de verschillende tentoonstellingen.

Verspreid over de stad zijn er ook evenementen zoals pop-upshows, open ateliers en speciale voorstellingen.

LiteRAR Spijkenisse (2x klik)

Op zondag 21 februari 2016 om 14.00 uur presenteert LiteRAR, in het Oude Raadhuis, Galerie Regio Art Rijnmond (RAR) te Spijkenisse het 1e AUGUSTA PEAUX FESTIVAL. Het festival zal die middag officieel worden geopend door de burgemeester van Nissewaard Mirjam Salet.

De Nederlandse dichteres en vertaalster Augusta Peaux werd in 1859 geboren in Simonshaven, tegenwoordig gemeente Nissewaard. Er wordt die middag o.a. werk van Augusta Peaux voorgedragen door: Anneke Haasnoot, Es Huurmans, Remko Koplamp en Sabrina Kars en er zijn ook gedichten op muziek gezet.

LiteRAR is een gratis, maandelijks terugkerend evenement waarbij poëzie, muziek, kunst en cultuur de hoofdrolspelen. De presentatie is in handen van “woordenaar” Jan Bontje (2x klik)





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,
Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

10 opmerkingen:

  1. Zorgen voor is prima, zorgen om kunnen we vergeten. Ik denk dat het de grootste kunst is om je irritaties te leren herkennen zonder ze af te wijzen want dan zit je in een niet te winnen gevecht dat steeds weer oppopt. We houden nou eenmaal niet overal van. Humor in het herkennen van je eigen negativiteiten is mijn manier om ermee om te gaan. Daar HEB je het weer denk ok dan en ga er niet verder op in. Als wolkjes voor de zon verdwijnen alle ideeen. Mooi blogje el. We blijven blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je veel hebt meegemaakt zeur je niet meer over de kleine dingen. Ik geniet van elke dag. Ook nu met mijn hond. Zoals vandaag lekker op het strand. Dat geeft weer nieuwe energie. Maak wat van je leven. En geniet van de kleine dingen om je heen. Maak er allemaal wat van en weest lief voor elkaar.����

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig blogje ik zag u via andere blogster,ik kijk naar om meer te lezen...blessings

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och och..over mooie foto's gesproken...echt prachtig! Die foto van het gebouw in de regenplas...echt super gedaan! Ik genoot van je blogje en elk weer heeft zijn of haar charme vind ik. Zelfs een bloedhete dag ;) Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zelf heb ik het geloof ik nooit over het weer. Maar zinloos zeuren (mooie term) kan soms best lekker zijn. Dus ik doe dat wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk vrolijke foto's laat je ons zien, daar word ik gewoon al blij van. Weer een leuke post om te lezen ook. Van het weer heb ik nooit last, ik geniet van alle weertypen, ben geen 'binnen zit' type en hou niet van gezeur. Van mensen die overal over 'ja maren' krijg ik de kriebels. Ik hou van mensen die niet overal lichtvoetig overheen stappen maar wel positief in het leven staan.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vele, vele dank voor uw energieke woorden dat voelt zo goed! Ja, we zullen dat doen , blijven er ons de prachtige herinneringen!!! Sorry, mijn taal ; ( Zo liefs, xxxjes, Meisje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi positief verhaal!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke fotos ik zag u via andere blogster, en zou leuk vinden om mekaar te volgen en posts van mekaar lezen, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen