zondag 13 maart 2016

168 Kuieren

De natuur ontwaakt


Kuieren

Op deze zonnige zondagmorgen schrijf ik, met op de achtergrond De Sandwich een ontspannen programma van Jacques Kloters op NPO5. Heerlijke muziek met af en toe een gedicht en prachtige teksten. Lekker relaxt, schrijvend met de koffie dampend naast mij.

De afgelopen week had ik een rustige week en gelukkig had ik daarbij het weer mee. Het is lente en dan kruipt en kribbelt de energie door mijn lijf en dan moet ik naar buiten. Ik besloot een lange wandeling te maken en trok de wandelschoenen aan, ik moet de kuiten trainen voor mijn mooie reis naar Noorwegen.

Daar waar mijn kindervoetjes al heel jong door de duinen trippelden kom ik nog steeds graag, de Duinen van Voorne. Een prachtig gebied dat nog bij veel mensen onbekend natuurgebied is en (fluisterend) dat wil ik wel zo houden.


Rimpelloos en vredig

Bij Het Wapen van Marion (klik) parkeerde ik mijn auto en tegenover het hotel- restaurant startte ik mijn wandeling door het gebied Kaapduin. Ik nam het wandelpad achterlangs de toren van het Waterschap en vanaf die toren liep rechtdoor tot aan het eerste wandelpad aan je linkerhand, daarna vervolgde ik het pad tot ik een rood paaltje zag en die ben ik gaan volgen.

Op die prachtige doordeweekse dag kuierde ik door de natuur, die duidelijk aan het ontwaken is uit een diepe winterslaap. Ik was die dag Rémi uit Alleen op de Wereld (klik) de bomen nog kaal en de vogels zongen het hoogste lied, ik voelde mij een intens gelukkige zwerver.


Bomen lijken zich uitterekken na een diepe winterslaap


Eerder deze week schrok ik van het bericht dat het aantal daklozen in Nederland in zes jaar tijd is gestegen met 13.000 daklozen. Dat is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een stijging van 74 procent. Volgens het CBS waren er vorig jaar zo’n 31.000 geregistreerde mensen zonder woon- of verblijfplaats en daarvan hadden 13.000 mensen een niet westerse achtergrond. In deze cijfers zijn de mensen die illegaal in Nederland zijn door het CBS niet meegerekend.

Een illegaal mens? Naar mijn mening bestaat die helemaal niet, er is maar één planeet aarde en elk mens dat daar woont, woont daar. Punt uit, zou ik er haast achter zetten.

Er was geen wind, geen rimpelingen op het water in de duinvalleien en hoewel ik wel beter wist zag het eruit als vrede op aarde. Hier is de natuur de natuur, hoewel dit gebied vlak bij de Europoort ligt, is de schoonheid van moedernatuur hier hoor- en voelbaar.


Moedernatuur heeft het bad vol laten lopen


In de Duinen van Voorne (264ha.) grazen reeën, Galloway runderen en IJslandse pony’s, het is een zeer gevarieerde gebied met prachtige duinvalleien, bos en zandvlaktes. In het bezoekerscentrum bij de Tenellaplas is een vaste tentoonstelling te bezoeken over alles wat hier groeit, bloeit en (over)leeft.

Ik vind de cijfers van mensen die in onze samenleven op straat moeten overleven schrikbarend en daarbij denk ik terug aan mijn werkzame jaren, aan de mensen die aan de rand van de afgrond stonden en niet meer wisten wat te doen. Natuurlijk zijn daar mensen bij die onverstandige keuzes hebben gemaakt in het leven, maar een groot deel van die slachtoffers staat aan de afgrond door een opeenstapeling van ellende. Financiële misère, geestesziekte en/of laaggeletterdheid.

De toename van daklozen in Nederland is volgens de Federatie Opvang (klik) mede te danken aan de bezuinigingen in de geestelijke gezondheidszorg en de financiële crisis die veel mensen treft.

Uitzicht bij Aan Zee


Deze week zag ik de voorstelling Chez Brood (klik) niet omdat ik een Brood-fan ben, maar omdat ik de recensies over de voorstelling had gelezen. Bovendien had ik de uitzending Klasgenoten (1987) met Herman Brood nooit vergeten. Ik zag hem toen in 1987 als een mens die zichzelf in de weg zat, verlegen en zacht, totaal anders dan de rauwe Herman zoals hij bekend stond.

De voorstelling Chez Brood, geschreven door Bart Chabot en geregisseerd door Victor Löw, verdiend een voetstuk. Het is een prachtige voorstelling over de mens Brood. De rollen zijn schitterend neergezet door o.a. Stefan Rokebrand als Brood, Owen Schumacher als Bart Chabot en Tibor Lukaçs als Jules Deelder. De voorstelling speelt nog tot eind van het theaterseizoen in het land en is een absolute aanrader.

Toen ik die avond na de voorstelling naar huis liep dacht ik aan al die mensen, die onvrijwillig door de natuur kuieren, die psychisch in de knoop zitten, geestesziek zijn en aan de rand van de afgrond staan. Door de leiders van dit land in de steek gelaten door alle bezuinigen in de geestelijke gezondheidszorg en dat in een rijk land als Nederland.

Het is om je voor te schamen tegenwoordig.


De rust van het gesloten restaurant


In de Duinen van Voorne gingen niet alleen mijn voeten, maar zelfs mijn gedachten op de loop in die heerlijke lentezon en mijn camera kwam tot leven. Na kilometers lopen kwam ik uit op de Zeeweg en ik besloot mijn favoriete terrasje op te zoeken. Maar restaurant Aan Zee is op maandag en dinsdag gesloten en dat was ik even vergeten.

Het terras lag er leeg, maar even mooi als anders bij en dus besloot ik er toch plaats te nemen en mijn flesje water leeg te drinken. Ik liep daarna terug naar Het Wapen van Marion voor de lunch en zag daar tot mijn verbazing dat er toch nog veel meer mensen op de been waren.

Het is lente, de natuur is in beweging en even alles de boel, de boel laten is voor deze week mijn belangrijkste advies.

Waar kuier jij het liefst?



Doordenker:

Wie over elke stap nadenkt, staat zijn hele leven op één been.


De laatste vlokken smelten weg


In het Spotlight:


Als je de natuur in de Duinen van Voorne zelf wil gaan ervaren dan is dit een leuke tip, download het gratis e-book met wandel- en fietsroutes op de site van Het Zuid Hollandslandschap. Beleef de lente en trek erop uit.


Mijn meest favoriete terras met een prachtig uitzicht is te vinden bij Aan Zee en dat is niet zomaar een restaurant, maar een Project Aan Zee. Restaurant Aan Zee is gebouwd met natuurlijke en duurzame materialen. De energie wordt opgewekt uit zon en wind en er wordt gekookt op hout en is daar geen gas aansluiting nodig. Op de daken zijn zonnepanelen en zonneboilers geplaatst en naast het restaurant staan windmolens, daarmee wordt voor het bedrijf de elektriciteit uit zonnewarmte en wind gewonnen. Met een trap kun je bovenop het restaurant naast het prachtige uitzicht, ook het project bezichtigen.


Op zaterdag 19 maart om 13.30 uur organiseert het Zuid-Hollands Landschap een kindermiddag rond het bezoekerscentrum Tenellaplas. Die middag gaan ze opzoek naar plantjes en dieren die wakker worden uit hun winterslaap, daarna is er koek en sap en wordt er ook binnen nog gewerkt aan een voorjaarssouvenir uit de natuur. Van tevoren wel even reserveren, alle informatie vindt je op de site.


Duinvallei in het gebied Kaapduin


Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,
Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

2 opmerkingen:

  1. Mooie wandeling!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kuier het liefst met je mee...prachtig vind ik dit duingebied! In de natuur dus..het liefst weg van mensen ;) Die zie ik hier in Den Haag al genoeg! En over 'illegaal'...ik denk er net zo over als jij. Het is soms een heel rare wereld.
    Ik laat deze week idd de boel de boel...fijn!
    Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen