zondag 27 maart 2016

170 Stoffig

Denk niet wit, denk niet zwart, maar in de kleur van je hart


170 Stoffig

De winter is voorbij, het is lente, de zomertijd is ingegaan en alsof dat nog niet genoeg is het is Pasen. En dat alles na een week vol schokkende gebeurtenissen.

Mijn ergernissen, waar ik niet te veel energie aan wil verspillen, groeide naar mate de week verstreek. Natuurlijk waren die bomaanslagen schokkend en is het vreselijk dat onschuldige mensen het slachtoffer worden. Maar elke dag zijn er onschuldige slachtoffers te betreuren bij bomaanslagen.

Bommen van terroristen, maar ook bommen die wij, de westerlingen gooien.


Museum Boymans van Beuningen (linksonder de bijzondere garderobe)


Op de dag van de bomaanslagen in Brussel stond de media bol van alle ellende. Sensatie en angst zijn daarna elke minuut van de dag via alle kanalen verspreid. Maar wat mij nog het meest irriteerde was dat na het overlijdensbericht van de grote Johan Kruijff het nieuws vanuit Brussel op een laag pitje kwam te staan.

Niets is wat het lijkt in deze wereld, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat angst niet mag regeren. Want waar angst de macht krijgt is geen gezond leven meer mogelijk.

Maar het leven ging door en bij het maken van de fotocollages klaarde de lucht en veranderde mijn stoffige grijze stemming, in kleurrijk optimisme.


Kleurenspectrum als inspiratie - Museum Boijmans van Beuningen

Deze week besefte ik dat de mooie musea in ons land nog steeds in een stoffig daglicht staan. Gek genoeg zijn er nog steeds mensen die nooit een museum hebben bezocht en daar een vooroordeel over hebben. In de hectiek van ons huidige dagelijkse leven vind ik er altijd rust en kan ik altijd erg genieten van, niet alleen het mooie, maar ook zeker van het lelijke wat er in musea te zien is.


Ugo Rondine, je moet het gezien hebben - Museum Boijmans van Beuningen 

Rotterdam kent héél véél musea en er is altijd wel een tentoonstelling die mij boeit te vinden. Zo bezocht ik kortgeleden in Museum Boijmans van Beuningen (klik) de op het kleurenspectrum geïnspireerde werk van Ugo Rondine (klik). Centraal in deze tentoonstelling 45 levensgrote clownsculpturen, kleurig en toch eenzaam. Ik werd er vrolijk van, maar ik sprak ook iemand die er juist verdrietig van werd. Kunst is wat je er zelf in ziet, je houdt ervan of je houdt er niet van.


Museum Boijmans van Beuningen 


De tentoonstelling met de Clowns van Ugo Rondine is nog tot 29 mei 2016 te bezoeken.

Diezelfde ochtend zag ik op een andere afdeling in Museum Boijmans van Beuningen zag ik design, vintage uit mijn jeugd waar ik met een gevoel van weemoed naar keek. Ouderwets wordt weer nieuwerwets bedacht ik met een glimlach. Ik zag de kleuren en de vormen die wij vroeger thuis hadden en zag stijlen van huidige trends terug in de vitrines.

Als je een bezoek aan een museum gaat brengen adviseer ik je om een keuze te maken van wat je wil gaan zien, kies vooraf je doel. Dat maakt een museumbezoek boeiender en allerminst stoffig en bovendien is het dan ook niet nodig om een hele dag rond te dwalen. Combineer een bezoek met een gezellige lunch en je hebt een heerlijke dag uit.


Disign uit mijn jonge jaren- Museum Boijmans van Beuningen 


In Het Nieuwe Instituut (klik), een museum dat tegenover Boijmans van Beuningen ligt bevindt zich nog tot 8 mei 2016 een tijdelijk modemuseum. Ook deze tentoonstelling stond al een tijdje op mijn “nog-doen-lijst” en na mijn bezoek aan de Clowns besloot ik daar ook een kijkje te nemen. Ik had immers tijdens het stoffenspektakel in Ahoy wat lapjes gekocht en daarvoor kon ik wel wat inspiratie gebruiken.

Wat een leuke trendy tentoonstelling was dat, het verteld o.a. het verhaal van de Nederlandse mode en haar invloed op de internationale ontwikkelingen. Er zijn drie modecollecties te zien: een particuliere haute-couturecollectie, een vintagecollectie en een verzameling modefoto’s. Daarnaast is er ook een unieke verzameling parfumflacons van modehuizen als Chanel, Hermes en Schiaparelli te zien. Ik genoot van het modebeeld van toen en van nu en ontdekte zelfs dat er ook patronen te koop waren en er workshops worden gegeven.


Het Nieuwe Instituut


Volkomen relaxed na mijn museumbezoek ging ik huiswaarts met een camera vol prachtige plaatjes, want ook fotograferen is tegenwoordig in de meeste musea toegestaan. Een museumbezoek ik absoluut niet stoffig te noemen, het geeft juist stof tot denken, praten en het geeft je inspiratie.

En dit is nog maar een tipje van wat er allemaal te zien is in musea land. Er is een breed aanbod en voor iedereen wel iets boeiends te ontdekken. Voor kinderen is er vaak een speciale route binnen de museummuren of zijn er speurtochten waar ze veel van leren.


Stoffig? - Het Nieuwe Instituut 


Bezoek bijvoorbeeld in Rotterdam ook eens:









Soms moet je een mening bijstellen en wat je niet kent, moet je zeker eens gaan opzoeken. Er zijn nog zoveel ontdekkingsreizen te maken, maar daarvoor moet je zelf wel in actie komen.

Wellicht is het een idee voor deze Paasdagen of hebben jullie andere plannen?


Doordenker:

Wijsheid begint met luisteren.


Museumstukken met naald en draad - Het Nieuwe Instituut 


In het Spotlight:


Wil je Rotterdam eens op een andere manier ontdekken? Ik kwam deze week een nieuwe app tegen die je gratis kunt downloaden met leuke wandel en fietsroutes. Er is zelfs een kinderwandelroute en een Burgemeestersroute. Wellicht een leuke tip voor een mooie lentedag.


Naast de Markthal is een enorm reuzenrad van 55 meter hoog gebouwd van waaruit je prachtige foto’s van de stad kunt maken. Het staat er nog tot en met 10 april 2016 en hoewel ik geen held ben, in dergelijke attracties, moet ook ik mijn grenzen maar eens gaan verleggen.


Wat zegt u....stoffig? - Museum Boijmans van Beunigen



Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.


Liefs,

Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

2 opmerkingen:

  1. Ik vind musea heerlijk. Beetje slenteren, beetje genieten, beetje ergeren en altijd inspiratie. Dankzij de Museumjaarkaart kun je er in en als het echt niet bevalt er ook weer zo uit. Ik ben daar zo blij mee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben dus geen museummens...we wonen bijna tegenover het gemeentemuseum in Den Haag. En wat is het altijd druk daar...rijen tot aan buiten toe soms!Ik heb al wel heel wat musea bezocht in mijn leven maar eigenlijk is er geen museum wat werkelijk indruk op mij heeft gemaakt.
    Steeds weer merkte ik dat ik er niet blij van werd, zelfs als het over bv handwerken gaat of de geschiedenis van Scheveningen of Katwijk. Dat zijn wel dingen die mij erg boeien. Maar toch.... Nu weet ik misschien wel mij parten speelt...waar ik in een museum tegenaanloop...het is teveel...veel dingen die mijn aandacht vragen doordat ik er langs loop. Als kies je bv 1 afdeling uit. Toch hangen er dan een aantal schilderijen...ik bekijk ze en uiteindelijk voel ik dat ik 'vol' zit. Teveel informatie bij elkaar...dat is...weet ik nu...voor mij de reden om van een museum af te zien. Fijne week nog! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen