dinsdag 21 juni 2016

183 Verrassend


Houten huis in Alesund


Verrassend


Verrassend kun je de Hollandse zomer wel noemen met al die regen, ik krijg er een beetje genoeg van en dus schrijf ik maar een extra editie. Eigenlijk had ik regen in Noorwegen verwacht en daar was het gemiddeld 22–24 graden en dat had ik dus helemaal niet verwacht.

In Alesund (klik) begon de dag ook zonnig en warm en ik besloot eerst de berg Aksla te beklimmen, de trap naar de top telt 418 treden en loopt zigzag naar de top en vandaar kijk je uit over de stad Alesund die op diverse eilanden is gebouwd.


Na 418 treden


Het was een behoorlijke klim, maar ik zag een Noors schoolklasje met kinderen van een jaar of zeven met gemak de trap beklimmen. Later kwam ik ze tegen op mijn wandeling naar beneden. In Noorwegen speelt de natuur een grote rol tijdens schooltijd, het lesgeven gebeurd ook veel buiten, dat had ik enige weken geleden ook in een nieuwsprogramma gezien. Zo kwam ik de kinderen buiten met hun klasje tegen, eerst klimmend naar boven en later bij een hut met tafeltjes en bankjes buiten, waar ze gezamenlijk zaten te lunchen.


De Aksla met de zigzagtrap 


Het was maar goed dat ik er voor koos om s ’morgens de klim te ondernemen naar het uitkijkpunt, want in de middag trok de lucht helemaal dicht en was er veel minder te zien. Maar het bleef droog en dat is fijn als je met je camera op pad bent.

De stad Alesund is gebouwd op verschillende eilandjes en sommige zijn met tunnels verbonden. De meeste huizen zijn van hout zoals je dat ook in andere Noorse steden ziet. In de nacht van 22 en 23 januari 1904 verwoestte een brand nagenoeg de volledige stad. De oorzaak was een omgevallen petroleumlamp, de zuidwesterstorm wakkerde de brand aan en in 16 uur tijd werden 850 huizen verwoest en waren 10.000 inwoners dakloos. Wonderlijk genoeg viel er maar één slachtoffer.


Trollen overal trollen


Van overal kwam hulp om de stad te herbouwen. De Duitse keizer Wilhelm II was een groot bewonderaar van Noorwegen, hij stuurde schepen met levensmiddelen, medicamenten, bouwmaterialen. Ook zorgde hij ervoor dat veel bouwvakkers en architecten naar de stad kwamen. Die architecten waren jonge Noren die in het buitenland hadden gestudeerd en sterk waren beïnvloed door de stijl die toen helemaal in was, de Jugendstil. Deze wederopbouw maakte de stad beroemd, de binnenstad is tot op heden vrijwel intact gebleven en de panden in Jugendstil kom je overal tegen.


Humor tijdens de afdaling


Voor mij was het verrassend om zoveel panden in Jugendstil te zien. Die elegante stijl en die prachtige kleuren had ik in Noorwegen eigenlijk niet verwacht.

Helaas was de zon, toen ik die middag aan boord ging verdwenen en dus zocht ik een luie stoel bij het overdekte zwembad en met de vermoeide benen omhoog las ik mijn boek, onder het genot van een hapje en een drankje. Later die dag begon het te regenen, maar daar had ik geen hinder van.


Verrassend mooie panden


Er werd weer een heerlijk diner geserveerd, daarna een show in het theater en dan met een glaasje wijn naar de pianobar. Ik kwam de avond wel door.

In het programma voor de volgende dag las ik dat de zon de volgende dag weer zou gaan schijnen. Gelukkig, want de volgende dag stond mij weer een mooie wandeling te wachten.

Welke vakantie ervaring was voor jou een verrassing?


Doordenker:

In eenvoud ligt de grootste kracht.


Jugendstil, zie je het gezicht in de middelste foto?



In het Spotlight:


Museum Boymans van Beunigen heeft deze week de zomertentoonstellingen gepresenteerd. Kijk op de site voor de volledige informatie.


In de Kunsthal kun je natuurlijk de prachtige collectie gaan bekijken, maar deze zomer kun je op zondagmiddag om 14.00 uur genieten van de Latin Life Sundays. Kijk op de site voor meer informatie.
Op zondag 3 juli om 14.00 uur is de kick-off met een groots optreden van trompettiste Maite Hontelé en Amigos en is er een spectaculair Kijk-en-doe-mee Salsa-event in het Museumpark. 


De zonsondergang om 22.45 uur



Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

3 opmerkingen:

  1. Ik ging ooit met een vriendin naar Schotland in de herfst. Zij verheugde zich op dramatisch weer. Wind, regen. We hadden speciaal regenkleren gekocht. Het was het mooiste, zonnigste weer van de wereld. Het kan verkeren, he?

    Wat zijn Noorse huizen mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je een mooie reis gemaakt, ik ben wel een beetje jaloers hoor.
    Maar gelukkig laat je veel foto's zien en kan ik nog een beetje meegenieten!
    Mijn mooiste reis was een cruise naar Amerika, heerlijk genieten op de boot en er was zoveel te doen onderweg, ik heb mij geen moment verveeld.
    Maar het onvergetelijkste van de reis was dat we in Boston in een sneeuwstorm terecht kwamen, er was een weeralarm gegeven maar wij dachten, zoals wij in Nederland gewend waren , dat het wel mee zou vallen, nee dus!
    Het openbaarvervoer kwam stil te liggen en we hebben met een groep Nederlandse toeristen kilometers gelopen door de hoge sneeuw om bij het hotel te komen!
    En het meest opzienbarend was dat de straten in de nacht schoongeveegd werden zodat de volgende ochtend het verkeer weer gewoon opgang kon komen!
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. NY en Bali waren de grootste verrassingen maar eigenlijk vindt ik alle trips en reizen die we maken op een bepaalde manier bijzonder. Vaak zie en doe je dingen die je niet had verwacht en dat is het leukste!

    BeantwoordenVerwijderen