zondag 17 juli 2016

188 Ontwikkelen


Zon, zee en strand


Ontwikkelen

Eindelijk werd het een beetje zomer en een zomerzonnetje kon ik deze week wel gebruiken. Begin van de week was het precies een jaar geleden dat mijn moeder overleed. Natuurlijk dacht ik terug aan de gebeurtenissen van een jaar geleden. Herinneringen zijn waardevol en doen mij steeds weer beseffen dat ik veel geluk in mijn leven heb gekend, ondanks of misschien dankzij de dalen die er ook zijn geweest.

Leef je eigen leven en wees gelukkig, dat waren mijn moeders laatste woorden aan mij. Ik heb het afgelopen jaar van de moeilijke momenten, bijzondere momenten gemaakt en dat is een waardevolle keuze gebleken.

Zon, zee en wind hebben altijd een helende werking op moeilijke momenten en dus genoot ik van de zon, de zee en de wind aan het begin van de week.


Herinneringen aan het strand van Scheveningen


Ik kan het mij nu bijna niet meer voorstellen, maar er was een tijd dat ik geen mobiele telefoon had en er ook geen een wilde hebben. Het is inmiddels al jaren geleden, maar omdat mijn mobiel deze week steeds meer kuren kreeg en duidelijk aan geheugenverlies leed, moest ik terugdenken aan mijn allereerste mobiel.

Wat een geluk dat ik niet aan geheugenverlies lijd.

Mijn vader heeft er destijds heel lang op moeten aandringen, omdat ik vaak alleen op pad was vond hij zo’n “telefoontje” verstandig. Maar ik heb nog heel lang de boot afgehouden, ik vond het toen onzin en helemaal niet nodig. Uiteindelijk ben ik overstag gegaan en schafte er een aan. Maar dat waren nog niet van die vernuftige dingen als die wij nu kennen, je kon er alleen mee bellen en sms-berichtjes mee versturen. Maar aan dat laatste had je nog niet zoveel, omdat niet iedereen een mobiele telefoon in z’n bezit had.


Overdenkingen met de wind in de haren


Dat het een verstandige aanschaf was bleek al snel toen ik een week of twee daarna met een lekke band stond. Wat was ik blij dat ik het telefoonnummer van de ANWB in mijn (toen) nieuwe mobiel had gezet. Ik weet nog precies waar ik toen stond, het stortregende, er was geen verlichting langs de weg en ik zat alleen in de auto.

En nu jaren later durf ik te stellen dat ik niet meer zonder mijn mobiele telefoon op pad ga, voor je weet maar nooit.

Ik heb een computer in huis ook lang afgehouden, maar ook die is niet meer weg te denken. Ik ben er nu van overtuigd dat je je een heel leven lang zal moeten blijven ontwikkelen, op welk gebied dan ook. Soms maak ik mij daar ook weleens zorgen om. Wat als je op hoge leeftijd de snelheid van veranderingen niet meer aankan. Als je kinderen hebt dan kunnen zij je nog wel helpen, maar die heb ik niet.

Ik ga maar vast sparen voor een robot, zodat ik die later als ik oud en gebrekkig ben kan aanschaffen om mij te pamperen.


Creaties in ontwikkeling


Nieuwe ontwikkelingen hou je niet tegen en dat ben ik ook niet meer van plan. Je kunt beter proberen bij te blijven en te leren omgaan met alle nieuwe dingen in het leven. Hoewel ik sommige moderne ontwikkelingen niet en nooit zal begrijpen.

Toen ik deze week op weg was naar de supermarkt viel het mij op dat er een groep jongeren bij de uitgang van het appartementencomplex stond. Allemaal met mobiel in de hand, maar niet echt in contact met elkaar. Aan het eind van de dag begreep ik waarom ze daar stonden, er is weer een nieuwe hype, Pokémon Go.

Gek genoeg blijken mensen met zo’n hype dan telkens weer kuddedieren, iedereen rent achter elkaar aan. Op de meest vreemde plekken ben ik ze deze week tegengekomen. Ik fietste de brug over en op het smalle fietspad stond een groepje jongeren met fiets en mobiel in de hand Pokémon Go te spelen. Er scheurde een scooter langs in een straat, het meisje achterop met een mobiel in de hand en haar vriendje volgde haar instructies op, Pokémon Go.


De wijze uil blijkt niet eens zo wijs


Ik las in de krant dat een pas bevallen vrouw in het ziekenhuis werd bezocht door Pokémon-jagers. Maar ook de kapper werd overvallen door Pokémon-zombies. En er zijn zelfs al slachtoffers gevallen, niet zo gek want ik zag ook een vader met kind op de fiets zijn mobiel gebruiken. Hoewel ik van die laatste niet weet of hij een Pokémon-jager was.

In elk geval ben ik in geen geval van plan jager te worden, dat kost mij te veel tijd. Ik blijf liever met beide benen op de grond en geniet liever van de realiteit.

De meningen zijn verdeeld, de een vindt het mooi dat mensen met elkaar de deur uit gaan om op pad te gaan en de ander zal het nooit begrijpen. Ik ben nog altijd van mening dat als je met mensen samen bent, het gebruik van een mobiel niet past. Er gaat niets boven een echt gesprek, luisteren naar elkaar en elkaar zien. Als we dat verliezen ontstaat er een volledig contactgestoorde samenleving.

De afgelopen week heb ik het meest genoten van de mensen die ik sprak en met wie ik iets heb ondernomen. Een warme ontmoeting levert meer energie op dan paar woorden via de digitale snelweg.


Bijzondere ontmoetingen op het Dorpsplein


Zo waren er deze week onverwachtse ontmoetingen op het Dorpsplein tijdens de roofvogelshow, daarna werd er van alles voor kinderen georganiseerd. Je zag jonge kinderen, die nog niet in het bezit waren van een mobiel, zorgeloos op straat spelen en met krijt tekenen op straat.

Terwijl ik aan mijn wekelijkse blog werk gebeuren er verschrikkelijke dingen in Turkije, terwijl we de beelden van de aanslag in Nice nog op het netvlies hebben. Misschien kruipt de mens door al die ellende in de wereld wel steeds meer in zijn eigen fantasiewereldje. Afgesloten van alles wat je niet wil horen en zien, jagend op iets dat niet echt bestaat, maar waar je toch slachtoffer van kan worden.

Steek je kop niet in het zand voor de realiteit, maar laat je ook niet meeslepen in alle ellende in de wereld. Er is nog zoveel om van te genieten.


Nieuwe tijds koken (volgende week meer) 

Inmiddels zijn er jaren verstreken na de aanschaf van mijn allereerste mobiel en als ik er verder over nadenkt is mijn volledige leven inmiddels gedigitaliseerd. Fotograferen is veranderd, ik zou niet meer zonder mijn digitale camera kunnen. Muziek luisteren doe ik via een draadloze box, televisie kijk ik tegenwoordig vaak terug. In de keuken kan ik de magnetron niet meer missen en gebruik ik een Airfryer. De boodschappen betaal ik vaak contactloos en zelfs de deurbel heeft een digitaal scherm.

Het zijn zomaar een paar voorbeelden, de tijd heeft niet stilgestaan en daar moeten wij in mee.

En ik beken, ook op mijn nieuwe mobiel staat een spelletje. Wordfeud om mijn geheugen en mijn woordenschat op pijl te houden. Maar hoe dan ook, er gaat niets boven een bordspel aan tafel met wat gezellige mensen.

Ben jij al jagers tegengekomen?



Doordenker:

Tijd moet je wijs gebruiken.


Kinderboekenmuseum  in Den Haag


In het Spotlight:


In het kleine openluchtmuseum De Duinhuisjes in Oostvoorne kun je zien hoe het vroeger ging. Het is gelegen naast het Bezoekerscentrum bij de Tenelleplas en leuk te combineren met een prachtige wandeling door de Duinen van Voorne.


Dat ontwikkelingen in de niet stilstaan kun je ook zien tijdens een bezoek aan Futureland. Dichter bij het nieuwe stuk Nederland kun je niet komen en de modernste haven kun je niet komen. Tijdens de zomervakantie worden er speciale kinderrondleidingen georganiseerd. Je kunt vanaf Futureland ook een boottocht of een bus excursie maken.


Een aanrader voor een regenachtige zomerdag is het Kinderboekenmuseum in Den Haag, zelfs voor de allerkleinste is er van alles te beleven. Stap eens binnen in de wereld van Kikker of versla de Inktvraat. Ook voor volwassenen is het heerlijk om je even in de kinderwereld onder te dompelen. Het museum is gelegen direct naast het Centraal Station in Den Haag en met de metro of de trein heel gemakkelijk te bereiken.
En heb je geen zin in kinderboeken, dan kun je in hetzelfde gebouw ook het Nederlands Literatuur Museum (klik) bezoeken.





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.


Liefs,
Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

5 opmerkingen:

  1. Veel wijze woorden, Elly, en een prachtige serie foto's erbij.
    Bedankt voor je bezoek aan mijn blog. Ook jij hebt er een volger bij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi geschreven weer en natuurlijk als altijd prachtige foto's , en ja ik ben ze ook tegen gekomen de jagers !! fijne zonnige week gewenst , lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog geen Pokemon jagers gezien, maar ik ga er op letten! Wat betreft de mobiel, ik zou ook niet meer zonder kunnen. Ik maak me wel zorgen dat ze steeds groter worden. Waar laat je dat ding als je aan het tuinieren bent? Ik kan er niet steeds mee in mijn hand lopen zoals de jonge meiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wijze woorden. Er gebeurd zo veel in deze wereld, dat ik af en toe denk, ik zet even alles uit, mijn mobiel en de radio. Even geen ellende. Gelukkig gebeuren er ook nog mooie en leuke dingen. Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geef mij ook maar een echt gesprek.
    Pokémon Go is een wereldwijde hype, hier ook in Spanje waar we momenteel verblijven.
    Je hebt weer prachtige foto's op je blog geplaatst.
    Lieve groet,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen