zondag 25 september 2016

198 Prioriteit



Herfst in beeld

Prioriteit

Deze week begon ik aan het geplande ontspullen, vastbesloten om tussendoor ook van het nazomerzonnetje te genieten. In Den Haag waren de nieuwsgieren uit alle hoeken van het land, naarstig op zoek naar de meest strategische plek voor de jacht op een journalistieke trofee.

Het was de 3e dinsdag van september, Prinsjesdag een dag van tegenstrijdigheden.

Het volk, de fans stonden al bij het krieken van de dag langs de route, deze keer voor de Glazenkoets, de Goudenkoets staat in de "garage". Het was alsof men kwam kijken of het glazenmuiltje paste, net als in het sprookje over Assepoetser. Feestelijk uitgedost en glanzend in de septemberzon werden hun helden opgewacht.





Meesters in de schilderkunst om trots op te zijn


Uit de peilingen is echter gebleken dat het gros van de mensen kijkt naar de hoedjes en naar welke jurk Maxima draagt. Dat zegt veel over het niveau van en de interesse en het vertrouwen in de politiek.

Naar mijn mening was het dit keer een grote verkiezingscampagne, de met lucht gevulde ballon werd nu al, 6 maanden voor de verkiezingen opgelaten. De nieuwsgieren pikten naar de luchtballon en al snel waren de positieve zinnen omgezet in negatieve berichten, als een donkere wolk voor de zon.

Natuurlijk gaat niet alles goed, maar waar we veel te gemakkelijk overheen stappen is dat we zoveel hebben om wel trots op te zijn.

Ik had andere prioriteiten deze week, maar ook hier binnenshuis gaat niet alles altijd van een leien dakje. Ik schoot al lekker op met ontspullen toen de telefoon ging, er zat een kink in de kabel of de klus, het witten en behangen een week verzet kon worden. Normaal ben ik wel van afspraak is afspraak, maar buiten lachte de nazomerzon mij hartelijk toe en dus werd de klus een weekje uitgesteld. 


Topprestaties bereik je als je idealen nastreeft


Het gaat zoals het gaat en daar maak je dan gewoon het beste van.

Ik had meer speling qua tijd, maar ik bracht dinsdagmiddag al de eerste dozen met spullen en kleding weg voor hergebruik.Ik plaatste wat advertenties op Marktplaats en omdat het weer nog steeds zomers was, maakte ik plannen voor de volgende dag.

Van een donkere wolk boven Den Haag was woensdag zeker geen sprake toen de Paralympische helden werden gehuldigd. Helden, want dat zijn al die Paralympische medaillewinnaars zeker met 62 medailles waarvan 17 gouden. Zij verdienen een veel grotere hoofdrol in de sport het hele jaar door, ook om lotgenoten meer te stimuleren om te gaan sporten.

Het wordt tijd dat we de schouders rechten en onze trots meer tonen, zo slecht gaat het niet in ons kleine landje. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen in Nederland behoren tot de gelukkigste in de wereld. 


Vertrouwen en trots in balans


Mijn plannen gingen op de schop, maar mijn stemming zeker niet. Soms moet je van de nood een deugd maken en dat gaat mij steeds beter af. Ik pakte de fiets voor een tochtje naar Oud-Beijerland, maar helaas miste ik de boot. Ook dat bracht mij niet van mijn stuk, ik genoot van het zonnetje en wachtte een uurtje op de volgende. Op zo’n moment is het gewoon een kwestie van omdenken. Volop genieten zonder tijd te verspillen.

Na een ontspannen boottochtje kwam ik uiteindelijk toch aan de overkant terecht en een onverwachts gezellige lunch met mijn nicht maakte die mooie na zomerdag nog gezelliger. Maar op dat moment wist ik nog niet dat ik mijn hoofdrol nog moest spelen die dag.


Literaire helden



We namen afscheid en vervolgens fietste ik terug naar het fietspontje. Ik zette mijn fiets op slot en vast en nam plaats op een bankje buiten op het dek. Varen is altijd heel relaxed, maar daar kwam snel verandering in toen ik aan de overkant kwam. Ik zocht mijn fietssleuteltje, normaal gesproken doe ik die altijd in mijn rechter broekzak, maar daar zat het niet en ook niet in de linker broekzak.

Ondertussen had ik door mijn gedrag de kijkers gewonnen, ik begon mijn fietstas uit te pakken. De schipper zocht ondertussen de bankjes af en de nieuwe passagiers zochten ook al snel mee. Met een hoofd als een boei, pakte ik de fietstas weer in. Vaar anders nog maar even een rondje mee, zei de schipper. Achteloos ging mijn hand naar mijn kontzak en tot mijn grote verbazing voelde ik daar mijn fietssleuteltje. Pfff… dat was even een slikken.

Ik stamelde: ik heb h ’m gevonden, haalde de fiets van het slot en bood mijn excuses aan voor het oponthoud. Goedemiddag!

Onderweg naar huis fietste ik langs de medepassagiers van het fietspontje, die mij nariepen: Toch gevonden! Ik stak mijn duim op en fietste verder zonder uitleg te geven. Aandacht is mooi, maar ik had wel even genoeg aandacht gehad die middag.



Helden op niveau 


In Den Haag kregen de bestuurders van het land ook alle aandacht, blijkbaar waren de nabeschouwingen minder belangrijk dan een uitspraak van enige weken geleden en de nieuwsgieren zaten er bovenop. Pleur op!

Gênant gedrag van onze volksvertegenwoordigers en de leiders van ons land, om daar zoveel tijd aan te verspillen. Maandelijks worden de dames en heren dik betaald van onze belastingcenten en tijd kost geld, er zijn toch wel belangrijker zaken te behandelen. Alles staat nu al in het teken van de komende verkiezingen en ik vrees dat het de komende zes maanden zo zal blijven, alsof er geen hogere prioriteiten zijn in de wereld.

Ik zou ze dit willen zeggen: dames en heren in politiek Den Haag, geef op z’n minst het goede voorbeeld, als leiders en volksvertegenwoordigers is dat een van jullie hoofdtaken. En als de nieuwsgieren zich dan ook nog voorbeeldig gaan gedragen en een positieve bijdrage zouden leveren, in plaats van angst en verdeeldheid te zaaien, misschien kunnen we dan weer leren om elkaar meer te respecteren.



De balans tussen positief en negatief


Wees trots op wat je wel heb en blijf niet hangen in wat je niet hebt, daar wordt niemand gelukkig van.

Gelukkig staat het nazomerzonnetje nog steeds hoog aan de hemel en dat maakt veel goed. Alleen de bladeren die van de bomen dwarrelen verraden dat het nu echt herfst is en dat kan niemand tegenhouden.


Welke rol speelde jij deze week?


Doordenker:


Geloof in wonderen ze bestaan, maar reken er niet op.




We kunnen niet zonder bruggenbouwers

In het Spotlight:

Sinds jaar en dag is oktober Woonmaand en dus heb ik hier wat wooninspiratie evenementen op een rijtje gezet.

VT wonen & designbeurs (klik)

Heb je ook klusplannen en wil je inspiratie opdoen dan kan dat op het grootste woonevenement van Nederland van 27 sept. t/m 2 oktober in de RAI in Amsterdam. Bekijk de nieuwste woontrends, de hipste kleuren en de hotste items, het kan de eerste stap zijn naar veranderingen in je eigen interieur.

Excellence Woonbeurs(klik)

Ook in Rotterdam Ahoy kun je wooninspiratie opdoen. Van 6 t/m 9 oktober kunt u genieten van het mooiste woon & lifestyle event met een veelzijdig aanbod op het gebied van interieur, kopen, verbouwen en exclusieve kunst.

Dutch Design Week (klik)

In Eindhoven kun je van 22 t/m 30 oktober de jaarlijkse Dutch Design Week beleven. Negen dagen lang presenteert DDW op 100 locaties processen, experimenten, ideeën, antwoorden en oplossingen van 2500 designers. Ga je eens verwonderen, verbazen en vergapen en wees ook eens trots op de Nederlandse Designers die de wereld veroveren.





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts


©Happy Earl Grey

3 opmerkingen:

  1. Een post naar mijn hart zeker je opmerking over de politiek! Beschamend was het met alles wat er in de wereld gebeurd...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De politiek vind ik al jaren beschamend, ik volg het wel een beetje maar ik vind het triest zoals tegenwoordig met elkaar en het volk omgegaan wordt
    Zoals jij zocht naar je fietssleuteltje zou mij ook kunnen gebeuren, wat zal je je opgelaten hebben gevoeld.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke varieteit aan foto's heb je weten te verzamelen, Elly. Ik wens je een fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen