zondag 6 november 2016

204 Meelopers



Stilstaan en luisteren naar de natuur


Meelopers

Het was zulk mooi weer afgelopen maandag en op mijn programma stond die dag, ramen zemen. Maar met de zon op de ramen is dat geen succes en dat was een mooi excuus om het roer om te gooien.

Ik pakte mijn rugzak in en omdat op maandag niet alles open is nam ik voor de zekerheid ook maar een lunchpakketje mee. En met de wandelschoenen aan vertrok ik met de auto richting Oostvoorne, op zoek naar de mooiste plekjes in de herfstzon. Wat een heerlijke dag, die laatste dag van oktober.


Tegenlicht


Ik gebruik al enige tijd een app op mijn telefoon met een stappenteller, handig omdat die registreert of je dagelijkse beweging voldoende is. Het is een app met heel veel mogelijkheden, je kunt er ook fiets- en wandeltochten op instellen, maar dat had ik nog niet eerder uitgeprobeerd. Mijn mobiel was volledig opgeladen en deze keer zou ik de wandelfunctie eens uitproberen en de kilometers meten.

Oostvoorne, veel van mijn jeugdherinneringen heb ik aan dat kleine plaatsje op Voorne en Putten te danken. Mijn Oma huurde er in de jaren vijftig in de zomer een huisje en daar gingen we dan met de hele familie naartoe met het trammetje van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (klik) . In de volksmond had het trammetje een lugubere bijnaam: Het Moordenaartje, omdat er heel veel ongelukken gebeurden in het drukbevolkte Rotterdam-Zuid.


Kleurrijk november tegemoet


Als ik met de camera op pad ga doe ik dat het liefst alleen, zodat er niemand op mij staat te wachten als ik geduldig en alle tijd neem om het beste plaatje te schieten. Tijdens zo’n wandeling (alleen) ben je volkomen afhankelijk van je eigen gevoel, je moet volkomen vertrouwen op je intuïtie, je wil niet verdwalen en dus moet je goed blijven opletten. Je zelfvertrouwen groeit daardoor en het sterkt je in grote mate. Je wordt een met de natuur tijdens zo’n stiltewandeling, je ziet meer en je hoort meer. Kortom, het is puur genieten.


Geduldig plaatjes schieten


Het herfstlicht was warm en opmerkelijk mooi, maar van stilte was geen sprake. Deze keer had ik last van meelopers. De vrouw had een harde monotone stem, die mij irriteerde. Keek achterom, ik zag niemand, ik liep weer verder. Nadat ik de vrouw weer hoorde bleef ik even wachten, zodat ze mij voorbij zouden lopen. Maar ik zag niemand, misschien waren zij een ander wandelpad ingeslagen.


Giftige Kardinaalsmuts 


Het laatste “Moordenaartje” heeft in 1966 naar Oostvoorne gereden en dat is even slikken. Dat is dit jaar 50 jaar geleden, een confronterende gedachte, ik ben ook 50 jaar verder. De stappen die ik destijds in de duinen van Oostvoorne achterliet waren zeker de helft kleiner, dan de passen die ik nu neem. Ik ben gegroeid in al die jaren, in lengte, in breedte en in wijsheid. En door de jaren heen is er veel voorbijgegaan, maar de warme herinneringen aan toen koester ik.

In gedachten loop ik verder en hoor een specht, ik blijf staan en zie hem zitten. Hij timmert er behoorlijk op los op zoek naar voedsel. Ik pak de camera en dan hij vliegt weg. Weer die vrouw, ik concentreer me, maar ik kan niet horen wat ze zegt. Mijn irritatie groeit en als ik verder loop en haar weer hoor praten ben ik vast van plan te wachten tot ze voorbij gelopen is, maar er verschijnt niemand.

Het duurt nog even en dan valt het kwartje en gaat er een lichtje branden.


Een lange neus en een knipoog

Door de jaren heen is er veel veranderd en de bomen van toen, die er nu nog staan, zijn uitgegroeid tot imposante exemplaren. Ik praat niet met bomen, maar zij wel denk ik, als ik bij een oude eik stop hoor ik haar stem weer. De stem klinkt vanuit mijn jaszak, ik pak mijn mobiel en dan wordt alles duidelijk. In mijn hand, de meeloper, de irritante stem verteld mij dat ik mijn tempo moet volhouden.

Ik kijk opzij, naar de boom naast mij, het lijkt alsof hij een lange neus naar mij trekt en knipoogt. Ik zet het geluid van mijn mobiel op trillen en loop met een brede grijns verder, dit keer zonder meelopers. Heerlijk die stilte, wat een rust, ik bepaal mijn eigen tempo.


Zwam van de dag


Wat was het een prachtige herfstdag, die laatste dag van oktober, ik was trots op het resultaat, die dag liep ik 9 kilometer en dat is een hele prestatie met mijn altijd pijnlijke voeten. Ik voelde al mijn 27 botjes (per voet) en had daar nog dagen “plezier” van. Maar spijt had ik niet, je moet in beweging blijven, dat is gezond.

Als ik de volgende keer weer een wandeling plan gebruik ik de app: S Health (klik) zeker weer, ik weet nu hoe ik een meeloper moet uitschakelen.

Maak jij weleens een stiltewandeling en hoe ervaar jij dat?



Doordenker:

Stilte is een bron van kracht en een sleutel tot jezelf.


De oude bomen hebben mij als kind gezien



Je kunt een stiltewandeling zonder enige moeite zelf ondernemen, maar als je liever mee loopt met een georganiseerde wandeling, dan moet je zeker eens op de site van Natuurmonumenten kijken. Ik zag vond daar o.a. een wandeling bij volle maan in Lusthof de Haeck (klik) . Je kunt op de site van Natuurmonumenten selecteren op provincie.


Ook Staatsbosbeheer biedt mooie herfstactiviteiten. Ga eens op pad met een boswachter of maak eens een tocht bij volle maan en ervaar de geluiden van de natuur als het donker is, maak eens een snertwandeling of een paddenstoelentocht. Er is genoeg te ontdekken in ons mooie land. Kom in beweging en loop eens mee.





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts

©Happy Earl Grey

17 opmerkingen:

  1. Ik hou heel erg van een natuurwandeling met man en hond.
    Nu we weer op Ameland zijn gaan we ook regelmatig wandelen of fietsen.
    Mijn man loopt elke dag anderhalf tot twee uur met de hond maar dat lukt mij niet meer.

    Het duurde wel lang voor jé je achtervolgster ontdekte😜 Maar wel heel handig die app.
    Mooie foto's heb je weer gemaakt.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja ik hou ervan met name als ik het heel druk heb en dan idd lekker met m'n camera.
    Wat een leuke post Elly!
    Wist je dat ik je blog vernoemd heb in de 2e editie van Brocante Blog Magazine? Is vast langs je heen gegaan ;-)

    Fijne week alvast en lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke wandeling en mooie plaatjes. Als ik wil fotograferen ga ik ook alleen, kan ik bij iedere paddenstoel of mooi licht even stil staan:) Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vanuit Dordrecht gingen wij ook in dezelfde tijd op de fiets naar Oostvoorne Ook een huis gehuurd en een hutkoffer ging vooruit. Later heb ik nog eens een jaar in Oostvoorne gewerkt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, wat grappig, die mevrouw zal je niet meer achtervolgen.
    Vorige week nog een "bijna" stiltewandeling gemaakt in een natuurgebied dichtbij Antwerpen en de Schelde, dat is puur genieten. Er graasden ook koeien en paarden.
    Ik geniet weer van je mooie foto's.
    Fijne week,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga regelmatig alleen op stap en het is echt zo dat je veel bewuster bent van alles. Ik heb genoten van je foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een prachtige omgeving,de duinen van Oostvoorne. Ik ging in mijn jeugd een jaar lang van Brielle naar school in Rotterdam met dat trammetje,











    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig stukje. Ik ben weg van je foto van de zwam van de dag.
    Ik wens je een mooie week, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ga ook liever alleen een eind lopen, dan hoef je geen gesprek te voeren.. en kun je lekker tot jezelf komen. Je komt altijd blij thuis!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's heb je gemaakt.
    Ja, ik loop bijna iedere dag een uur. En dan alleen(zonder telefoon) dus ook stil!! Heerlijk, verstand op nul!! Zalig!

    Fijne week.

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hihihi...ze heeft ook een keer met mij meegelopen...die dame! En ik had mn verkeerde bril op dus ik kon haar niet de mond snoeren... Eenmaal thuis wel gedaan hoor...maar tis een leuke app idd. Ik loop graag alleen..en net zo graag met Janmijneman. Hij is niet zo'n kletserd en we genieten dan volop van de natuur. Met een vreindin vind ik het ook heel gezellig maar dan stel ik mij daar wel op in...dan weet ik...dit wordt een kletswandeling en idd...je ziet niet eens de helft. Mooie foto's weer! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. alleen wandelen doe ik niet. ik ga samen met met man we fotograferen beide maar toch zijn we dan een beetje alleen want tja ieder zo zijn eigen bloempje of beestje zal ik maar zeggen en praten doen we dan ook niet we zijn te druk! hihih
    fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een prachtige foto's! ik wandel ook graag en ook met app (geluid uit), vooral om te zien hoeveel kilometer we liepen. zou ook graag van die mooie foto's willen kunnen maken, maar lekker doorlopen vind ik eigenlijk ook heel fijn. en ik heb altijd het idee dat ik nooit zie wat ik zou kunnen fotograferen... heb ook geen goede camera eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je hebt er een leuk verhaal van gemaakt, grappig ! Wat is het mooi daar om te wandelen en je laat het met je foto's goed zien. Leuk dat je via via mijn blog hebt gevonden, ja zo gaat dat vaak. Bedankt voor het reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oei Elly, ja ik weet als geen anders sinds kort hoeveel pijn voeten kunnen doen, ik heb ze ernstig overbelast ( per ongeluk) omdat ik dacht dat het artrose was, en dus maar door ging en doorging.... met pijnstillers kan dat wel :-(((( fouttttt niet doen, nu lig ik eruit... mantrail frisbee, alles stilgezet... en kleine wandelingetjes doen met de honden ( vreselijk) maar het kan niet anders,
    wij zwierven uren door bos en over heide, liefst alleen maar vaak ook met meelopers. soms is dat wel gezellig, maar als je alleen loopt hoor je alleen jezelf denken.. en dat is goed... om het op een rijtje te krijgen..
    beterschap met de voetjes, wat heb je er aan als ik vragen mag?
    lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Boa tarde, as fotos são uma perfeita fotorreportagem relativa ao outono e à maravilhosa natureza, são de bom gosto.
    Feliz fim de semana,
    AG

    BeantwoordenVerwijderen