zondag 12 maart 2017

222 Hoop





Hoop

Dat de wereld aan het veranderen is mag duidelijk zijn, hoewel de mening daarover bij de een anders is dan bij de ander. Het is maar net wat je belangrijk vindt en waar je je prioriteiten legt.

Ik werd mij deze week ineens heel bewust van ons consumentengedrag. Waarschijnlijk herkennen jullie het wel, zo’n week dat alles ineens leeg is en op raakt. Mijn zwartwasmiddel was op, de tandpasta, de shampoo, de haarlak, textielversteviger, plantenmest, yoghurt en ik kan nog wel even door gaan. En alles zat verpakt in plastic, in potten, flessen, emmertjes, in alle kleuren en maten. Ordinair afval waar niemand meer iets aan heeft, we hebben er alleen maar last van.





De Plastic Soup Foundation (klik) is een Nederlandse organisatie dat zich inmiddels al ruim 6 jaar intensief inzet voor een schoner milieu en de plasticsoep in oceanen onder onze aandacht brengt. Op de site lees ik het volgende:
In onze oceanen en zeeën drijft steeds mee plastic afval. Door verwering, zonlicht en golfslag valt dit plastic uit elkaar in kleine stukjes. Dit leidt tot ernstige verontreiniging. Oceanen beslaan 72% van het aardoppervlak en zijn onze voornaamste zuurstofleveranciers. Voor meer dan de helft van de wereldbevolking is de oceaan de voornaamste voedselbron. Wereldwijd gaat er maar liefst 0,25 ton plastic per seconde ons water in!

Ik moest er even van slikken, in mijn jeugd hadden wij nog niet zoveel plastic en als klein meisje mocht ik nooit iets op straat gooien. In de jaren ‘50 stonden er ook niet overal prullenbakken op straat. Verpakkingen van snoepjes o.i.d. gingen in je zak en werden thuis weggegooid. En je werd erop aangesproken als je iets op straat gooide en dan raapte je het alsnog op zonder commentaar. Dat hoorde gewoon zo en er was geen discussie mogelijk.





Bij mijn buurtsuper staan overal afvalbakken, maar helaas worden die niet door iedereen gebruikt. Regelmatig zwerven her en der petflesjes en verpakkingen in het rond die hongerige jongeren, maar ook volwassenen, achterlaten zonder er ook maar enigszins over na te denken en als je er iets van zegt, dan sta je met je oren te klapperen.

De jeugd heeft de toekomst, maar als dit zo door blijft gaan ziet die toekomst er toch heel anders uit voor mens en natuur.

Ik ben zo iemand die altijd duurzame boodschappentasjes bij mij draag. Niet omdat het sinds 1 januari 2016 verboden is om in de winkels gratis plastictasjes te verstrekken, ik gebruikte al ver voor die maatregel mijn eigen duurzame tasjes. Maar een volkomen duurzaam bestaan is bijna onmogelijk besefte ik toen ik een foto nam van mijn afvalberg van deze week.





Steeds meer besef ik dat het anders moet en je moet ergens beginnen, dus vraag ik ook bij de bakker een papieren zak om mijn brood en koop mijn groente op de markt, los en onverpakt. De wereld verbeteren begint bij jezelf, maar daar mag het niet bij blijven.

Deze week kreeg ik een prachtig initiatief uit Zweden onder ogen en bedacht direct, waarom is dat hier niet mogelijk. Gram in Malmö (klik voor het filmpje)  is een nieuw type supermarkt, waar producten los worden verkocht. Je brengt zelf potten, bakjes of zakjes mee om te vullen en voor onverwachtse aankopen gebruiken ze papieren zakken. Deze supermarkt is uit cruciale noodzaak geboren om het afval op dagelijkse basis te verminderen.





In een wereld waar de temperatuur stijgt en onze oceanen en landschappen gevuld zijn met plastic afval zijn we genoodzaakt om ons gedrag te veranderen. We moeten worden heropgevoed en dan is er nog hoop. Ik schreef er al eens eerder in nummer 216 Kunststof (klik) omdat ik mij oprecht zorgen maak, immers een goed en gezond milieu is voor ons allemaal van cruciaal belang.

Ik kwam een filmpje tegen van “Altijd wat” over plasticsoep(klik voor het filmpje) en het is schokkend om te zien welk spoor aan afval de mens achterlaat. Als dieren eraan sterven, heeft dat ook gevolgen voor de mens en naar mijn mening zijn we ons nog veel te weinig bewust van de gevolgen.

We zijn ons tegenwoordig wel bewust van de E-nummers bij het kopen van voeding, maar kijken jullie ook weleens naar de codes op plasticverpakkingen (klik) . Meestal vindt je ze onderop de fles of pot. Ga je daar ook eens in verdiepen, het is ook in je eigen belang.





Het is een heftig verhaal deze keer en je zou er wat moedeloos van worden, maar er is nog hoop.

Omdat alles deze week zo’n beetje op raakte besloot ik in de supermarkt eens beter op te letten bij mijn nieuwe aankopen. En tot mijn grote verbazing kwam ik afwasmiddel tegen van Ecover in een flesje van drijfplastic. Een innovatieve fles die voor een deel bestaat uit drijfplastic dat gewonnen is uit Nederlandse waterwegen en voor het overige deel uit gerecycleerd materiaal. Helaas is de prijs die je ervoor betaald hoog en dat is jammer, want daardoor zal het alleen maar worden gekocht door mensen die het geld daarvoor over hebben. Wellicht komt er nog eens een tijd dat juist het slechte plastic veel geld gaat kosten.

Misschien een goed idee voor de nieuw te vormen regering, om juist op de productie van schadelijke verpakkingen de belasting te verhogen. Maar dan moet er denk ik wel met oog voor een beter milieu worden gestemd volgende week. Het is jammer dat het milieu zo weinig in de debatten aan de orde komt, juist nu zou het belang van een beter milieu zoveel mensen kunnen bereiken. Als er maar gestemd wordt aanstaande woensdag, thuisblijven en niet gaan stemmen is helemaal niet verstandig.





Maar ik kwam nog een verrassend positief bericht tegen deze week en dat juist ook in een tijd dat wij ons steeds meer bewust worden hoe slecht veel suiker voor ons is. In de komende tijd gaan wij kennismaken met bio plastic. In Wageningen is men druk bezig met het ontwikkelen van een bioplastic (klik)  dat wordt geproduceerd van suikerbiet. De frisdrankindustrie zal al dit jaar met een gedeeltelijke bio plastic fles op de markt komen.

Als de voedingsindustrie dan ook nog mee wil werken aan minder suiker en zout in onze producten, dan leven wij vast nog lang en gelukkig.

Er zijn mooie positieve ontwikkelingen en dat geeft hoop, maar we zijn er nog lang niet.

Hoe bewust koop jij?

Doordenker:

Pieker niet, het loopt toch anders.





In het Spotlight:

Lammetjesdagen 2017

Ik hunker altijd naar de lente en als de eerste lammeren zijn geboren, wordt het weer tijd voor de Lammetjesdagen en die worden overal georganiseerd. Kinderen vinden een bezoek altijd prachtig, maar ook volwassenen krijgen er lentekriebels van. Op de site van Natuurmonumenten (klik)  vindt je een agenda met data en locaties. Vanaf het komend weekend kun je in veel schaapkooien op kraamvisite en dat is elk jaar weer een feest.

Ook bij het Zuid Hollandslandschap (klik) worden op verschillende locaties Lammetjesdagen georganiseerd. Kijk op de site, zoek een locatie in de buurt en ga op bezoek bij moeder en kind.





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts

©Happy Earl Grey

4 opmerkingen:

  1. Het is goed om dit onder de aandacht te brengen, Elly. Vaak denken we er niet eens bij na, al die verpakkingen lijken zo vanzelfsprekend. Gelukkig wordt er ook plastic ingezameld voor hergebruik.
    En inderdaad, het is belangrijk dat iedereen gaat stemmen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. piekeren is de lol van vandaag halen.... maar jawel, ik maak me ook druk om die plastic soep, en het milieu en de dieren zijn altijd de klos, ik stem dit jaar partij voor de dieren, en hoop dat zij wat kunnen uitrichten, met scherpere wetten en handhaving,
    het maakt me verdrietig als ik nadenk wat er allemaal in zee ligt, welke dieren er door sterven... onschuldig leven bekoopt het met de dood, onze hebzucht en graaicultuur...
    weet je.... je zou haast blij zijn als je leevn ten einde is, dan ben je van een hoop zooi af... ik wil niet meer leven als mijn jongens er niet meer zijn. mijn besluit staat vast... jouw blog lezende versterkt alleen maar dat gevoel..

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Groningen opende in mei 2015 een verpakkingsvrije winkel (ik meen de 1e in Nederland). Je moest je eigen potten en flessen meenemen of het werd verkocht in papieren zakken. Juli 2016 ging de winkel al weer dicht. Mensen waren vooraf heel enthousiast over het idee maar in de praktijk werd er niet genoeg verkocht. Blijkbaar zijn we er toch nog niet klaar voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat plastic vervuild weet iedereen en dat er zoveel in het water komt is vreselijk dus breng ik twee keer per week een zak vol naar de speciale container en zo ook de flessen en het papier. Erger zijn de dingen die wij consumenten niet weten! Scrub met minuscuul kleine korrels plastic die door plankton worden opgenomen, maar ook de restanten van de pil die miljoenen vrouwen via het toilet in zee lozen en waardoor dieren onvruchtbaar worden, waar zijn we mee bezig! We zullen allemaal ons moeten realiseren waar we mee bezig zijn en zelf beginnen met actie.Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen