zondag 25 oktober 2015

150 Rondje

Herfstbladeren geven een grijze dag een gouden randje


Rondje

Omdat ik dit weekend uit logeren ging moest ik mijn blog eerder dan gebruikelijk maken. Niet zo heel erg omdat er voldoende avonturen in mijn week zitten. Maar dit is wel mijn honderdvijftigste, ik sta er zelf versteld van en kan het bijna niet geloven. Maar het is toch echt de realiteit.

Er is sinds mijn eerste blog heel veel gebeurd en dat is niet zo gek natuurlijk. Zo had mijn allereerste maar één foto, een foto van mijzelf. Mijn eerste collage werd bij nummer zes geplaatst en toen ik eenmaal de smaak te pakken had van collages maken begon ik meer foto’s te plaatsen. De eerste keer dat ik meer foto’s plaatste was pas bij nummer 42, met de titel Kleur op 13 oktober 2013 en vanaf dat moment kreeg ik ook meer volgers en steeg het aantal viewers.

Rondje Dordt laat je alle mooie straatjes en meer zien van Dordrecht


Ik deel mijn blog op Facebook, Twitter, Pinterest en ik heb een mailgroep aangemaakt voor een aantal lezers die geen gebruik maken van genoemde sites. Ook leer ik nog steeds van andere bloggers, je bent immers nooit te oud om te leren. Kortom ik ga nog wel een tijdje door met bloggen, want inmiddels kan ik (geloof ik) ook niet meer zonder.

Omdat ik regelmatig de statistieken bekijk weet ik dat het grootste aantal viewers vanuit Nederland komt. Op de tweede plaats staan de viewers uit de Verenigde Staten en op de derde plaats Ierland, wat mij eigenlijk ook verbaasd. Verder zijn er viewers uit Rusland, Duitsland, Oekraïne, België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Polen. Toen ik in januari 2013 begon met mijn blog had ik dat nooit kunnen vermoeden.

Natuurlijk zijn er veel succesvollere en betere bloggers, maar ik ben trots op mijn resultaat.

Het stadhuis en de gebroeders De Witt


Mijn leven is totaal veranderd sinds dat ik begon met schrijven. Het feit dat ik nu niet meer werk en geniet van mijn pensioen geeft mij de ruimte om van mijn vrijheid te genieten en die vrijheid is tevens mijn inspiratiebron. Maar het wekelijks schrijven draagt ook bij aan mijn nieuwe levensritme.

Mijn inspiratiebron van deze week was Dordrecht, waar ik vanuit Rotterdam met de Waterbus (klik) (gewoon met mijn Ov-kaart) naar toe ging, een ontspannen boottochtje dat ik iedereen kan aanraden. Daar waar drie rivieren samenkomen, de Beneden-Merwede, de Noord en de Oude Maas, ligt Dordrecht. Eén van de mooiste steden van Nederland.

De grote kerk in Dordrecht


Vanaf de kade in Dordrecht staan direct de bordjes voor het Rondje Dordt (klik). Het is een stadswandeling die je alle hoogtepunten van het wonderschone Dordrecht laat zien, een rondje Vaderlandse geschiedenis. Natuurlijk het Hof van Holland, de Grote Kerk, het Stadhuis, standbeelden van de gebroeders De Witt en Ary Scheffers, de historische havens en het triomfantelijke Groothoofd met de schitterende Groothoofdspoort.

Ik was er op maandag en het was er heel rustig, maar dat betekend ook dat niet alles open is en dat had ik me niet van tevoren gerealiseerd.

Ook juffrouw Fijn van Draat zou graag eens binnenkijken


Ik had heel erg graag het Huis van Gijn bezocht maar het museum was gesloten. Huis van Gijn (klik) is een voormalig Patriciërshuis dat in 1729 is gebouwd. Het museum is vernoemd naar de laatste bewoner, bankier Mr. Simon van Gijn (1836 – 1922). Hij liet zijn huis met de 18e en 19e -eeuwse interieurs en kunst-, prent- en speelgoedverzameling na aan de gemeente Dordrecht op voorwaarde dat er een museum in het pand zou komen. Het gehele woonhuis is nu voor publiek toegankelijk. Maar dan moet je er niet op maandag naar toe gaan.

Ik moet gewoon nog een keer terug om een kijkje te nemen in de 19e eeuw en om de tentoonstelling: Klein! te zien, een tentoonstelling van poppen en poppenhuizen van het Huis van Gijn. De tentoonstelling is te zien t/m 17 januari 2016.

Lees ook eens de Weblog (klik) van het Huis van Gijn dat genoemd is naar de huishoudster Juffrouw van Fijn van Draat. Heerlijk om te lezen hoe het er in de 19e eeuw aan toe ging.

Het pand met de winkel en het atelier van Wereldwijven

Maar shoppen kun je in Dordrecht natuurlijk ook, in opvallend veel bijzondere winkeltjes. In een prachtig monumentaal pand van Stichting Intermezzo (klik) aan de Voorstraat kwam ik de winkel en het atelier van Wereldwijven (klik) tegen. Een fantastisch project, waar schitterend werk wordt gemaakt en verkocht. In het atelier kun je de mensen aan het werk zien, bekijk hier een filmpje (klik).

Het was droog en de grijze dag werd gekleurd door de gouden bladeren van de lindebomen en het rood van de esdoorn. Het gaf mijn foto’s iets bijzonders en naast de fikse wandeling deed de buitenlucht mijn wangen kleuren en stapte ik moe maar voldaan aan het eind van de dag weer op de Waterbus. Waar ik nog even kon genieten van een mooi tochtje over water richting Rotterdam.

Thuis bekeek ik die avond de prachtige foto’s en maakte ik alvast mijn collages. Zodat ik na mijn gezellige Brabantse logeerpartijtje direct mijn honderdvijftigste kon plaatsen.

Diegene die al op mijn allereerste blog in januari 2013 reageerde, heeft ook op mijn laatste blog nummer 149 gereageerd. Haar ga ik deze keer verrassen met een Meet & Greet. Marja van Little White Heaven is de gelukkige, ik zal je volgende week een persoonlijk email sturen.


Doordenker:

Blijf jezelf, er zijn al zoveel anderen.


Etalages van gesloten winkels


In het Spotlight:


Ook dit jaar woont Sinterklaas tijdelijk in Dordrecht van 17 november tot 4 november kun je bij hem op visite aan de Nieuwstraat. In de kleurige kamers kun je zien hoe de Pieten pakjes inpakken en hoe ze pepernoten bakken. Ook is er een schatkamer en de slaapkamer van Sinterklaas en in de ontvangstkamer kun je zelfs de Sint de hand schudden. Noteer de data in je agenda en kijk op de site voor de tijden, zo voorkom je teleurstellingen.


Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van de Zombie Walk, maar toch wordt dit evenement al voor de tweede keer georganiseerd op 31 oktober. Het startpunt is het Nieuwe Luxor en het eindpunt is de kop van de Nieuwe Binnenweg. In de hal van het Luxor kun je tegen betaling een professionele zombie make-over boeken. Vorig laar trokken zo’n 1000 zombies door de stad Rotterdam en als griezelen je hobby is zou ik er zeker een kijkje gaan nemen.

Let ook eens op de gevelstenen in Dordrecht


Geniet van het leven, want het kan zo voorbij zijn.


Liefs,
Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

6 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je 150-e blog. Wat is bloggen, leuk he? Ook zo leuk om steeds nieuwe dingen te leren, he? Ik zit ook op Facebook, Twitter, Pinterest.

    Je bent de tweede nu van mijn blogvrienden die verslag doet van een bezoek aan Dordrecht. Ik krijg steeds mee zin om ook een keer te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. weer met plezier je blog gelezen, en ik ben benieuwd ! :) <3
    lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat enig, ik ben twee huizen (naar links) vanaf Museum van Gijn geboren. Ik herken alle foto's, maar een blog van juffrouw Fijn van Draad is nieuw voor mij. Ik word volger natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met deze mijlpaal. Je hebt zelf ook wel een cadeau verdient! Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dordrecht, die stad staat op mijn lijstje van steden die ik graag eens wil bezoeken. Toch niet zo ver van ons huis vandaan, maar even zo goed nog nooit geweest. Ik zal onthouden dat ik dan de bordjes Rondje Dordt moet opzoeken.
    Ik hoop dat je nog heeeeel lang blijft bloggen, want het is elke keer heerlijk om te lezen.
    Ook al reageer ik niet op elke post, ik geniet er wel van.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd! Mooie pijlpaal van je bijzonder leuke blog. Ik lees je graag op zondagavond of maandag. Ik heb even nr 1 en dan vnl je foto bekeken. Leuk om je erbij te zien:)
    Heerlijk als je alle tijd hebt om leuke posten te maken zoals deze oer Dordt. Moet er echt weer eens heen met camera.
    En de Zombiewalk kwam ik ook tegen op facebook, erg bijzonder!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen