zondag 22 november 2015

154 Kijkers

Kijkens van toen
Kijkers

Ik liet dit weekend de leuke Verzamelaarsbeurs, de Swanmarket en de Oogstmarkt aan mij voorbijgaan. Want ik had bezoek van Mister Influenza die mijn hoofd op hol bracht. Gelukkig zat er nog genoeg leuks in de week ondanks alle spanningen.

Want ook buiten de deur ligt er een gespannen weekje achter ons, na al die aanslagen lijkt iedereen op scherp te staan. Het is een normaal gevolg, maar toch…

O, kom er eens kijken .....

Elk nieuwsitem over de aanslagen lijkt volledig te worden uitgemolken. Waarvan ik dan weer denk, wat is het nut. Bovendien zijn er niet alleen in Parijs aanslagen gepleegd, maar dat schijnt te worden vergeten. We kunnen wel eindeloos naar de beelden blijven kijken maar het feit veranderd er niet door. Is het niet veel belangrijker om met z’n allen veel alerter te zijn, waar je ook bent.

Maar op belangrijke momenten kijkt men vaak de verkeerde kant op en dat blijft me telkens weer verbazen. Vrijdag stond half Nederland in de file, er waren verschillende aanrijdingen gebeurd en de files ontstonden mede door “kijkers”. Kijkers die achter het stuur zitten en langzamer gaan rijden om te kijken wat er aan de hand is. Het zijn gewoon sensatiezoekers die opnieuw files laten ontstaan.

Wat is het nut en waarom wil je iemands ellende zien op zo’n moment.

Misschien lijkt het op het oog dat ik een week had vol ergernissen, maar niets is wat het lijkt en het is maar hoe je het bekijkt. Het tegendeel is waar, het was een week van blije gezichten en ontmoetingen.

Een warme november dag

Ik maakte één van mijn moeders vriendinnen heel gelukkig door zo maar eens langs te gaan, omdat ik haar niet meer op straat tegenkwam. Zij is 90 jaar en is zeer slechtziend. Doordat ze in huis is gevallen komt ze niet veel meer buiten. Maar dat wist ik nog niet toen ik er naartoe ging.

Ze was zichtbaar blij met mijn bezoek en ze zei, was ik maar bij je moeder. Op zo’n moment weet ik niet goed wat ik moet zeggen en ze vervolgde met, van mij hoeft het allemaal niet meer. Maar toen ik na de thee vertrok zag ik toch weer de levensvreugd in haar ogen toen ze vroeg of ik nog eens op de thee kwam.

Ik had haar dag toch een beetje gekleurd en ook mijn dag werd daardoor een warme novemberdag.

Creatief met camera @ home

Ook kwam er begin van de week een vriendin langs om eens gezellig bij te kletsen na haar en mijn vakantie en waarom zou je dan niet gezellig samen eten. Koken doe ik altijd met plezier, dat heb ik van huis uit meegekregen.

Ik maakte een ovenschotel uit de Allerhande, een Gegratineerde Spruitenstampot (klik) Een succes, zelfs als je niet van spruitjes houdt. Een absolute aanrader om eens te maken.
Daarbij bedacht ik een passend herfsttoetje dat ik als volgt maakte:

Happy’s Herfsttoetje

Voor 4 glazen heb je nodig:
Herfstyoghurt pruim kaneel (Optimel)
Pruimen op sap (blik Del Monte)
Kaneel
Amandelspeculaasjes (12 stuks)

Ontpit de pruimen en pureer de pruimen (met sap) tot een gladde saus, voeg naar smaak kaneel toe. Verkruimel (heel fijn) de amandelspeculaasjes. Verdeel in lagen de saus, de yoghurt en de speculaaskruimels over vier glazen.

Smullen maar!

Het is maar hoe je het bekijkt

En dan was er nog een mooi hoogtepunt deze week met een ontmoeting met de "Bijtjes van Toen".

Ooit werkte ik in De Bijenkorf (van september 1969 t/m maart 1971) en de vriendschappen die daar ontstonden mogen dan wat zijn vervaagd, maar zeker niet vergeten. Als jonge meiden gingen we destijds met elkaar om en met vakantie en de leuke herinneringen daaraan zijn we nog lang niet vergeten.

Dat bleek wel toen we deze week eindelijk weer eens samen kwamen, het was alsof de tijd wegviel en we gewoon verder gingen waar we ooit waren gebleven.

Natuurlijk waren we veranderd, opvallend genoeg had het leven ons duidelijk verrijkt. We waren toegenomen in gewicht, in (lach)rimpels, in levenservaring en bovendien hebben we alle drie ervaring met het verliezen van een of beide ouders. Maar dat is ook het mooie en bijzondere van oude vriendschappen, na al die jaren voelt het nog steeds heel vertrouwd.

Ook die dag werd een warme novemberdag, het is maar hoe je het bekijkt.

Winterse sferen

Met mijn waterige kijkers maakte ik foto’s van de leuke kaarten die ik kocht bij de Hema en van de kijkers van mijn grootvader, voor mijn collages. Vervelen en stilzitten, staat immers niet in mijn woordenboek.

Ik poets de rommel die Mister Influenza achterliet nog even weg en ben van plan er de komende week weer een feest van maken.

Wat zijn jou plannen de komende week?

Doordenker:

Een goed geweten is een voortdurend feest. (Francis Bacon filosoof en staatsman 1561-1625)

Home sweet home

In het Spotlight:


Komende week kun je in het Oude Luxor genieten van cabaret. Cameretten bestaat al 50 jaar en heeft al vele grote namen in het Spotlight gezet o.a. Herman Finkers, Bert Visser, Brigitte Kaandorp, Paul de Leeuw, Richard Groenendijk, Plien en Bianca, Marc Marie Huybrechts. Het is elk jaar weer een verrassing wie gaat winnen.

Tip: Je kunt kaarten winnen op de site van Uitagenda Rotterdam.



Als je zin hebt in een winters kerstsfeertje dan kun je van 3 t/m 6 december 2015 in de Ahoy genieten van de Winterfair. Er is werkelijk van alles te vinden, er zijn workshops en er is aandacht voor Beauty en Lifestyle. Moois voor binnen en voor buiten en lekkers om te maken en te proeven. Kijken op de site voor alle bijzonderheden.

Tip: Zoek op het internet naar een leuke korting actie voor de entreekaarten.


Op vrijdagavond 11 en zaterdag 12 december is er in een schuur aan de Colinslandsedijk 3 in Tinte een kleine Brocantefair in winterse sfeer. Je vindt er o.a. brocante van Het Brocante Dijkhuisje en van Rockanje aan Zee Brocante.

Leuke tip: Combineer een bezoek aan de Winterfair met een lekkere strandwandeling.


Blijf positief en geniet van het leven, want het kan zo voorbij zijn.

Liefs,
Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

2 opmerkingen:

  1. Ik had al om me heen gekeken op de Swanmarkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat vervelend dat je de griep had! Voel je je al wat beter? Die stamppot klinkt héérlijk! En het toetje ook! Ik ga eens proberen om die kaartjes voor Cameretten te winnen :D Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen