zondag 14 augustus 2016

192 Water


Water brengt wat te weeg


Water

Wat een troosteloos weer, ik ga achter de laptop zitten terwijl het buiten onafgebroken regent. Ik kan maar een titel bedenken voor deze week en daar is bij nader inzien veel meer over te vertellen, dan over het weer. De deur naar buiten staat open, hoewel ik een vest aangetrokken heb, de temperatuur is ver beneden peil. Maar ik weiger de zomer, hoe treurig die ook is, buiten te sluiten en hou de deur open.

Water, eigenlijk een mooi onderwerp om over te schrijven. Het is vaak bezongen, we drinken het, baden en zwemmen erin en sterker nog, de mens bestaat 80% uit water.

Ik ben een echte waterdrinker, frisdrank is niet aan mij besteed en waterdrinken is heel populair. Ik drink gewoon kraanwater, daar is niks mis mee. In de schappen van de buurtsuper staat het boordevol met flessen water, de een nog mooier dan de andere en er wordt dik aan verdient. Maar ik kies kraanwater en als ik zin heb in een smaakje dan voeg ik dat zelf toe.


Betoverend lichtspel


Het was museumweer bij uitstek en dus bezocht ik deze week Museum Boijmans van Beuningen (klik) waar tot 18 september (opnieuw) de monumentale installatie “Notion motion” van de Deens- IJslandse kunstenaar Olafur Eliasson (klik) te zien is. Geïnspireerd door de wetten van de natuur, in het bijzonder de reflectie van licht op water, creëerde hij speciaal voor de grote Bodonzaal van het museum “Notion motion”. Het is een betoverend beeldspel van licht, water en beweging, dat geen seconde hetzelfde blijft.

Water is voor ons heel van zelfsprekend en dat er warm water uit de kraan komt, wie denkt daar in onze samenleving nog over na. En toch is het, in ons land nog niet zo heel lang geleden dat er ondernemers waren die warmwater verkochten. De waterstokers (klik) zijn uit het straatbeeld verdwenen en wij draaien gewoon de kraan open voor een warm bad.


Reuzen n de stad


Water is een kostbare vloeistof en elke dag gebruiken we per persoon ongeveer 130 liter water, om o.a. te drinken, te douchen, om het toilet door te spoelen, te wassen. Er is dus ook veel afvalwater dat vervolgens weer gereinigd moet worden, een kostbare zaak, maar noodzakelijk. Want zonder water kunnen we niet leven.

Stromend water, in gedachten zie ik de prachtige watervallen in de Noorse Fjorden.

Ik zag deze week de film: De GVR, een werkelijk schitterende film met adembenemende opnames die mij aan het Noorse landschap deden denken. Het is een film naar het boek: De Grote Vriendelijke Reus van de schrijver Roald Dahl (klik). Het is een Amerikaanse fantasiefilm, geregisseerd en mede geproduceerd door Steven Spielberg. Zowel de schrijver als de regisseur behoren tot mij favorieten, dus moest ik de film wel gaan zien.


Het land van de reuzen?


Het is een 3D film en ik zou het geen kinderfilm willen noemen, als je bij E.T. ontroerd was, dan ben je dat bij deze film zeker ook. Het is een echte familiefilm met prachtige, ontroerende beelden, Britse humor en prachtige karakters.

Water speelt in deze film een grote rol, welke rol moet je zelf maar gaan ontdekken.

En als je verliefd ben op Londen, dan mag je deze film zeker niet missen, maar kijk de film wel op groot doek in 3D. In de bioscoop kun je het verhaal echt beleven, thuis op tv is dat toch anders. Het is een heerlijke film, zeker bij onstuimig weer. Laat je meevoeren naar het land van de Reuzen, naar Londen en naar Buckingham Palace.

Ga er lekker voor zitten met zo’n charmante 3D-bril op je neus en laat je verrassen door de sprookjesachtige beelden.


Mooi begin voor een film


Toen ik ‘s avonds de bioscoop uitliep viel de donker in, boven mijn hoofd vlogen in een V-vorm ganzen over, net zoals in de film dacht ik. Als in een droom gevangen liep ik naar huis met een glimlach om mijn mond. Achter mij kwam langzaam een auto aanrijden, de koplampen beschenen mij. Op de muur naast mij verscheen een schaduw, die almaar groter werd, mijn adem stokte. Hij liep met mij mee, de GVR….net als in de film dacht ik. Mijn fantasie ging met mij aan de loop, maar toch weet het zeker…

Terwijl ik dit schrijf kan ik maar aan een ding denken, ik weet het zeker ik ga deze film nog een keer zien, in de bioscoop met mijn charmante 3D bril op mijn neus. De GVR is een topper net als E.T. destijds en onvergetelijk leuk.

Het filmmuseum EYE (klik) in Amsterdam presenteert tot 31 augustus een overzicht van het werk van de succesvolste regisseur allertijden. Op het programma staan twintig gezichtsbepalende films uit Spielbergs carrière.


Water all over the world


Water, we kunnen niet zonder en zeker bij warm weer is veel drinken een must. Lekkere smaakjes kun je eenvoudig zelf toevoegen en ik geef je hierbij mijn meest favoriete drankjes prijs:

Munt met limoen of citroen - Een klassieke dorstlesser.

Citroen, komkommer en munt - Fris en zuur tegelijk.

Citroen, aardbei en basilicum - Apart, maar voor direct gebruik, anders wordt de aarbei week.

Sinaasappel, bosbes - Maak dit een dag voor gebruik, zodat de smaak lekker is ingetrokken.

Watermeloen, munt - Een ultieme dorstlesser.

Citrusfruit - Grapefruit, limoen, citroen, sinaasappel samen lekker verfrissend.


Water met een smaakje


Water brengt heel wat teweeg, het stroomt, het drupt en het loopt. Het zijn zomaar wat gedachten die bij mij opkomen terwijl ik de kraan opendraai. Ik vul een pan met water voor de pasta en terwijl het water begint te borrelen neem ik een besluit. Hoe hoog het water ook staat, morgen trek ik erop uit.


Waar trek jij de regenlaarzen voor aan?


Doordenker:

Wie de regenboog wil zien, moet de regen trotseren.


Waterlelies


In het Spotlight:


Op 26/ 27 en 28 augustus staat Spijkenisse op z’n kop, dan staat het jaarlijks terugkerend festival gepland en dit jaar op een nieuwe locatie. Het festival keert terug in het centrum. Voor de vrijdagavond met Local Heroes zijn de kaarten uitverkocht, maar de zaterdag en zondag zijn gratis toegankelijk en er is voor zowel jong als oud, van alles te beleven. Raadpleeg voor het programma de site.


Straattheater, muziek, hapjes, drankjes, cocktails en tropische palmstrandjes vindt je op het gezellige Welkom Thuis Straatfestival op de Kaap in Rotterdam. Rondom het Deliplein is werkelijk van alles te zien en te horen en de sfeer als ontegenzeggelijk elk jaar geweldig.


Tot 28 augustus kun je op het Museumplein elke avond genieten van een film tijdens de Pleinbios. Een bijzonder evenement en zeker bij mooi weer heerlijk om naar toe te gaan. Op het terrein staat kraampjes met hapjes en drankjes, een prachtige gelegenheid voor een romantisch avondje uit. Op de site kun je zien welke film er wordt vertoond.





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Happy Earl Grey

©Happy Earl Grey

3 opmerkingen:

  1. Water is heerlijk, om te drinken, om te douchen, om te zwemmen, om naar te kijken en zelfs een regenbuitje op zijn tijd is fijn!
    Maar als het de hele week regend is het niet leuk meer!
    De film lijkt mij ook heel leuk.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De regenlaarzen trek ik aan als ik in een modderig weiland moet lopen, ze staan hier meestal in de kast.
    Lekkere regenjas aan, goede schoenen (of laarzen dus) aan en dan maar lopen.
    Wij verfoeien het uit de lucht vallende water vaak, maar het is o, zo belangrijk in ons leven. Als ik dan denk aan al die mensen in die uitgedroogde gebieden waar ze al maanden wachten op wat hemelwater, dan heb ik verschrikkelijk te doen met die mensen.....
    Water met limoen en munt, heerlijk!
    Groet, Geraldine
    geraldinesleven.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Elly, wat een bijzonder leuke stijl heb jij! Leuk om zo associërend met je mee te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen