zondag 13 november 2016

205 Schijn



De Stier van Paulus Potter (1647)


Schijn

De dag nadat… stond ik op met een kater, de wereld was veranderd, angst en onzekerheid regeren. Het volk heeft gekozen uit ontevredenheid en dat ongenoegen heeft het verstand lamgelegd. Elk nadeel heeft zijn voordeel, de wereld is opgeschut. We kunnen niet meer doen dan het beste ervan hopen en de lichtpuntjes proberen te zien.


Spreekwoordelijk, zie ik de bui in Den Haag al hangen en er nestelt een deuntje in mijn hoofd, een oorwurm voor de hele dag en telkens zing ik het even mee: Wat voor weer zou het zijn in Den Haag…


Een paar dagen voor die historische dag was ik in Den Haag voor een bezoek aan een oude bekende, hoewel ik haar voor het eerst zou ontmoeten. Ik had al eerder voor haar deur gestaan, maar die bleef destijds gesloten omdat er een ingrijpende verbouwing gaande was. In de tijd daarna was het er niet meer van gekomen, maar daar zou deze keer verandering in komen.


Haar huis in Den Haag


Wat voor weer zou het zijn in Den Haag
Zijn de bomen nog kaal op het Voorhout
Wat voor weer is het daar nou vandaag
Is het miezerig, mistig en kou
Zijn de wolken weer laag
Valt de regen gestaag
Is lijn negen er nog zo benauwd
Het is een vrij overbodige vraag
Wat voor weer zou het zijn in Den Haag


Ik trok de voordeur al vroeg achter mij dicht, het was een koude dag, maar droog. Voor mijn vertrek had ik even buienradar gecheckt, om te zien wat voor weer het was in Den Haag.


Wandelend vanaf het Centraal Station Den Haag loop ik de stad in, het is een prachtige dag en het blijft zingen in mijn hoofd. De zon breekt door de grijze hemel en op het Plein zie ik een wonderlijke gebeurtenis. Stalen dinosaurussen steken hun nek uit en dinosaurus-ruiters versieren, hoog boven mijn hoofd de bomen met kerstverlichting.


Dino's op het Plein


Wat er ook gebeurd in de wereld, het gewone leven gaat door. De zon gaat onder en komt daarna weer op en zo gaat dat ook met de jaargetijden. Het is over een week of zes alweer Kerst en niet veel later beginnen we aan een nieuw jaar.


Het Mauritshuis (klik) werd in de 17e eeuw als woonhuis gebouwd voor graaf Johan Maurits van Nassau-Siegen, het is ingrijpend gerenoveerd en het oude pand is prachtig gecombineerd met strakke lijnen van staal en glas. Ik probeerde de glans en de weerkaatsingen in de ronde, glazen lift te vangen in mijn lens. Daarna stapte ik de hal in en bij binnenkomst voel ik enige gelijkenis met het Rijksmuseum in Amsterdam.  


Weerspiegeling


Ik kan bijna niet wachten, ongeduldig hang ik mijn jas aan de kapstok en als ik naar boven loop blijf ik mij verbazen, ik zie zoveel oude bekenden. Ik stap haar kamer binnen en achteloos kijkt ze achterom in mijn richting. Ik herken haar meteen, maar zij mij niet. Haar schoonheid spat ervan af, een jong onschuldig meisje, gekleed in een glanzende mantel en de tulband om haar hoofd is van een raadselachtig mooie kleur blauw. In het licht van de meester zie ik de parel, die ik van dichtbij bestudeer en ik zie dat het geen parel is.


Het portret is prachtig en meesterlijk geschilderd: Het meisje met de parel (1665 -1667) is een studieportret van de Hollandse meester-schilder Johannes Vermeer (klik) 


Het meisje dat geen parel draagt


In het Mauritshuis kun je een prachtige vaste collectie zien van ruim 200 topstukken van Hollandse en Vlaamse meesters. Het klassieke interieur met zijden wandbespanning, fonkelende kroonluchters en monumentale plafondschilderingen is prachtig en de sfeer is betoverend. Ik zie interieurs van Jan Steen, landschappen van Ruysdael en de stillevens van Coorte.


Tip: Tot 8 januari 2017 zijn er naast de vaste collectie, nog veel meer "Hollanders in Huis" vanuit de Britse Royal Collection.


Bekende en onbekende gezichten kijken mij aan. De zelfportretten van grootmeester-schilder Rembrandt van Rijn (1606 –1669) (klik) herken ik meteen. Vooral het portret dat hij schilderde zijn laatste levensjaar raakt mij, hij was pas 63 jaar toen hij stierf, een jaar jonger dan ik nu ben.


Selfie van de Grootmeester zelf in het Mauritshuis


De selfies van de Gouden Eeuw, zijn met veel meer geduld en perfectie gemaakt dan al de selfies die tegenwoordig worden geschoten. Bovendien schat ik in, dat die selfies van nu over vierhonderd jaar niet meer bestaan. Ik kan geen zelfportret schilderen, maar experimenteer wel met het maken van selfies en ik kom al op een redelijk niveau, al zeg ik het zelf. 


De beste selfie maak ik zo:

*    Gebruik de zelfontspanner, dat geeft je even tijd om de beste pose aan te nemen.

*     Kijk niet naar het toestel, maar naar een punt erboven of onder, dat voorkomt loens kijken.

*     Maak gebruik van lichtval, van de zon of van een lamp, voor een "Rembrandt-effect".

*     Bekijk de selfie altijd kritisch voor je hem deelt, bewerk eventueel met de optie bewerken.

*    Voor special effecten gebruik ik een gratis bewerkingsprogramma: Picasa



Selfie- studie


     Het was al laat in de middag toen ik naar buiten stapte en ik liep nog even een rondje over het Binnenhof. Wat zal alle ontevredenheid en al dat angst zaaien ons brengen bij de komende verkiezingen. Mijmerend liep ik terug richting station met dat liedje in mijn hoofd:


Wat voor weer zou het zijn in Den Haag
Wisselvallig met telkens een bui
Wat voor weer is het daar nou vandaag
Is het weer voor een vest of een trui
Is er regen vandaag
Waait de wind met een vlaag
Alle voetgangers weg van het Spui
En duikt iedereen diep in zijn kraag


Natuurlijk kunnen we diep in onze kraag duiken, maar aan de realiteit ontkomen we niet. Waar angst en haat regeren, is verstand ver te zoeken. Maar toch zal altijd de zon weer opkomen, wat er ook gebeurd.


Wat voor weer is het vandaag bij jou thuis?


Doordenker:


Schijn en Zijn laten zich nooit verenigen.


Het Binnenhof in Den Haag


In het Spotlight:



Ik zag deze week een bijzondere voorstelling: Van angst naar Vrijheid, een theater monoloog over de zin en onzin van de hedendaagse angstcultuur. Theater toont wat Wetenschap verbergt, staat er op zijn site. Damiaan Denys (klik) een geboren Vlaming is filosoof, neurowetenschapper en psychiater, hij is o.a. verbonden als hoofd angststoornissen aan het UMC Utrecht. Angst is overal en bepaald meer dan ooit ons leven. Maar door deze voorstelling ben ik daar toch anders naar gaan kijken. 
Ga deze voorstelling zien, kijk op de speellijst (klik) waar dat nog kan.



In het Mauritshuis stond ik wat langer stil bij het schilderij: De Anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp (1632), van Rembrandt van Rijn.

Er is een opvallende gelijkenis met de flyer van de voorstelling: De Verleiders (klik) , een second opinion over ons zorgstelsel, zonder verdoving. Over patenten, onbetaalbare medicijnen, draaideur patiënten, prijsafspraken, faillissementen van ziekenhuizen en miljardenwinsten van verzekeraars en farmaceuten. Maar ook over de mens, die steeds ouder wil worden en zich uitlevert aan deze zorg-maffiose. Een voorstelling met grote namen als: Victor Löw, Leopold Witte, Tom de Ket, George van Houts en Martijn Fischer.

Deze voorstelling is een aanrader en nog overal in het land te zien o.a. in het Nieuwe Luxor theater in Rotterdam van 29-11-2016 t/m 3-12-2016. Raadpleeg de site voor de overige theaters.



Ik heb "Een echte Vermeer" op mijn verlanglijstje staan. 
Het is de nieuwste film van Rudolf van de Berg, bekend van de o.a. Tirza en Süskind en de film is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal. In de jaren twintig wordt Han van Meegeren gezien als een groot talent, hij laat zich inspireren door de Grote Meesters en hij zet alles op alles om een perfecte Johannes Vermeer te schilderen.
Deze film ga ik zien in Lantaren Venster in Rotterdam, maar de film draait natuurlijk ook in andere bioscopen in het land.  





Blijf positief, geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts

©Happy Earl Grey

9 opmerkingen:

  1. Ik was niet lang geleden ook in Den Haag voor een bezoek aan het Mauritshuis. Echt de moeite waard en uitstekend om alle gebeurtenissen om ons heen even voor een paar uurtjes te vergeten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zo gaat het leven uiteindelijk gewoon door. We hopen er het beste van en we maken er het beste van. Kunst doet ieder mens goed, jammer eigenlijk dat kunst altijd een beetje blijft voorbehouden aan dezelfde mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja wat kunnen we er aan doen? Zelf ons lichtje laten schijnen en genieten van elke dag. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oog in oog met Rembrandt en het meisje met geen-parel-maar-wel-iets-glimmens, dat wil ik ook wel. Dank je wel voor de tip, ik was het Mauritshuis nog vergeten aan mijn lijstje toe te voegen.
    Deze zomer waren we in het museum voor valse kunst in Vledder, ook een aanrader. Wat minder glamour, om het maar zacht uit te drukken, maar een erg leuke gids die heel veel wist te vertellen. Ook over Vermeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heerlijk blogje elly, eerlijk heerlijk, schijn en zijn gaan niet samen, maar eerlijk zijn wel, en daar hou ik van,
    mooi hé die stier van potter, vroeger had ik een koekblik met de afbeelding van potter erop, maar dat is bij m'n ex gebleven, jammer...


    leuk om de stier hier weer eens te zien
    vriendelijke groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi Elly dank je wel voor je berichtje op mijn blog, bloggen is niet uit het leeft en leuk je blog te hebben gevonden ik ben je nieuwe volger :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo leuk om al die bekende plekjes te zien bij jou. Wat leuk..ik ga ook eens oefenen met selfies..ik vind deze erg leuk van jou. Jij kent toch ook de 'jongens van 365dagen'? Zo noem ik ze eigenlijk altijd. Zij hebben een mooi stukje geschreven over wat we kunnen leren van Trump.
    http://365dagensuccesvol.nl/tips/wat-wij-leren-van-trump/
    Fijne dag, Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is voor mij al weer een paar jaar geleden dat ik in Den Haag was en toevallig had ik het er met een vriendin over dat het wel weer eens tijd wordt, dus dank je wel voor de mooie foto's.
    Ik ga binnenkort dus echt!
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie en interessante post, Elly !
    Bedankt voor de 'beste selfie' tips en je fijne reactie op mijn blog !
    Wens je alvast een fijn weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen