zondag 7 januari 2018

260 Puzzel




Dit is de eerste van 2018, ik start met een mooi rond getal en misschien maak ik ook dit jaar weer vol met wekelijks bloggen. Dat weet je maar nooit, niets is zeker in ons leven.

Het jaar 2017 is weer volledig afgerond, het plaatje is compleet, de puzzel is gelegd. Wat het uiteindelijke plaatje is geworden is voor iedereen anders, maar de stukjes zijn gekleurd en gelegd, terugdraaien is onmogelijk.

De eerste avond van dit jaar besloot ik weer eens aan een Jan Haasteren (klik) te beginnen en met 1000 stukjes was het nog een hele klus om de danswedstrijd compleet neer te leggen. Maar als zo’n legpuzzel op tafel ligt dan slaat de verslaving toe en kan ik er niet van afblijven. Herken je dat? Het werden dus zeer lange avonden de afgelopen week en inmiddels zijn alle 1000 stukjes weer de doos in. Voorlopig wel, want het is echt een verslaving.


Puzzeljunk


We zijn allemaal weer een beetje in ons gewone doen en eerlijk gezegd ben ik altijd weer blij als de decembermaand voorbij is. Het is gezellig hoor, maar niets kan mijn gevoel veranderen, ik ben en blijf een lentekind.

Al op 2 januari besloot ik mijn boom weer op te vouwen en de kerstspullen op te bergen. In januari is het voor mij hoog tijd voor tulpen, hyacinten, blauwe druifjes en narcissen. Dan breng ik gewoon de lente in huis en forceer ik een lentestemming. Jammer dat we geen vat hebben op de langere dagen, maar daar kan ik nog wel geduld voor opbrengen.


Verlangen naar de lente


En hoewel het in de winkels nog even rommelig is met de winter opruiming, zag ik hier en daar al wat voorjaarskleuren verschijnen. Dat maakt mij altijd een beetje gelukkig.

Ik ben niet zo van het terugkijken, gedane zaken nemen geen keer. Ik maak liever plannen en kijk vooruit. Hoewel ook weer niet te ver vooruit, want het leven heeft mij geleerd dat morgen alles anders kan zijn. Maar plannen voor de komende maanden zijn er en dat houdt de mens fit en jong.


Stukje voor stukje


Terwijl ik dit schrijf hoor ik Lange Frans en hoewel ik niet zo’n rap fan ben, valt de clip en de rap over “Het pronkstuk van Nederland”(klik) mij telkens weer op. Want als je al die bijzondere pronkstukken uit ons land achter elkaar hoort en ziet, dan hebben wij niets te klagen. Er is veel, heel veel om trots op te zijn en toch is er in ons landje aan klagers geen gebrek.

Wat zou het mooi zijn als …

Alle klagers, zwartkijkers, galspuwers en angstverspreiders, kortom alle negativisten in 2018 alles eens zouden omdraaien en niet alles klakkeloos zouden delen.


Raamwerk, ook een hele puzzel


Feit is dat de Nederlandse kinderen behoren tot de gelukkigste kinderen van de wereld. Dat is beslist iets om trots op te zijn, maar hoe hou je die geluk hormonen (klik) zo lang mogelijk vast om verbittering te voorkomen. Het mag duidelijk zijn dat je als kind niet moet worden volgepompt met alleen maar negatieve, ongewenste bagger die via de media wordt verspreid. Gelukkige kinderen moet je daar vandaan houden, ouders en grootouders hebben daarin een voorbeeldfunctie.

Maar helaas zijn niet alle ouders en grootouders zich daarvan bewust en verspreiden zonder verder onderzoek en klakkeloos alles wat voorbijkomt en denken totaal niet na over de effecten daarvan. En als je eenmaal in die negatieve draaikolk terecht komt, worden lachrimpels in het gelaat al snel harde lijnen, diepe groeven van ontevredenheid.


Vloerpuzzel


Wat zou het mooi zijn als …

In 2018 de mens positiever in het leven zou staan en bewuster met de natuur en het milieu zou omgaan. Wij kunnen met elkaar de wereld veranderen, daar ben ik van overtuigd. Verbeter de wereld en begin bij jezelf, alle kleine beetjes helpen. De dingen die er werkelijk toe doen, zijn niet met geld te koop en hebben niets met een vette beurs te maken, er zijn dus mogelijkheden voor iedereen.

Deze week las ik op de site van Omdenken een mooie quote: Sommige mensen zijn zo arm, het enige dat ze hebben is geld. Een mooie quote, een mooie doordenker.

Wat zou het mooi zijn…

Als we in 2018 weer meer om elkaar zouden geven, meer nog dan om geld en macht.


En de winnaar is...


Voor mij ligt een puzzel van 365 blanco stukjes en daarvan zijn er inmiddels 7 gekleurd en aan elkaar gelegd. Het plaatje van 2018 is nog lang niet compleet, daar komt nog heel wat gepuzzel bij kijken. En hoe het uiteindelijke resultaat eruit zal zien, dat weet nog niemand.

Maar er is een ding dat ik wel weet, de uitslag van mijn lustrum-verloting. De opdracht was, schrijf de mooiste reactie op mijn nummer 258 Sterren of nummer 259 Ritme. Ik vond de keuze niet eenvoudig, maar er sprong er een uit die mij raakte. Het kookboek Comptoir Libanais met gerechten uit de Libanees- mediterrane keuken is gewonnen door Irene Pieters. 

Wat er ook gebeurd, ik blijf geloven en hopen op de goede afloop.


Doordenker:

Liefde is gratis, dus waarom zuinig zijn.


Vakantie voorpret thuis


In het Spotlight:


Januari is een mooie maand om plannen te maken voor de komende vakantie. Inspiratie krijg je op de Vakantiebeurs, die van 10 t/m 14 januari 2018 in de Jaarbeurs in Utrecht wordt georganiseerd.


Van 2 t/m 4 maart 2018 kun je inspiratie op doen op de Fiets en wandelbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Naast alles op fiets en wandel benodigdheden zijn er ook lezingen bij te wonen. Verschillende avonturiers vertellen er over hun ervaringen.





Geniet van het leven en deel je geluk.

Liefs,

Elly Embregts

©Happy Earl Grey

8 opmerkingen:

  1. De uitslag van de lustrum verloting is voor mij al een heel kleurig puzzelstukje in het nieuwe (puzzel)jaar... Mijn moeder verzamelt ze en toen ik jaren geleden revalideerde van een ongeluk, heeft ze me aan deze puzzels gezet. Daar kun je je wel in verliezen! Ik ga in mijn werk door met het geven van aandacht, dat is mijn bijdrage aan de puzzels in mijn omgeving. Wie goed doet,goed ontmoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben dol op puzzelen, doe het tegenwoordig op de I-pad met Jigswaw puzzle, elke dag een gratis puzzel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij doen die puzzels ook elk jaar maar dan met kerstmis. Liggen uren op de grond te turen. Inmiddels heb ik er wel 5verschillende en allemaal leuk. Grappig dat jij dat ook doet. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier schieten de blauwe druifjes ook al uit, maar voor mij hoeft dat nog niet al die voorjaarsbloemen nu al. De winter is amper begonnen en ik hoop nog op sneeuw en ijs. Alles ziet er dan zo mooi en stil uit. Als het ‘s-nachts heeft gesneeuwd kan ik zo genieten van de eerste voetstappen die er in gezet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie post om te lezen Elly, de wereld zou inderdaad
    een stuk mooier en verdraagzamer zijn als iedereen bewust met
    zijn medemens en de natuur zou omgaan.
    De quote 'Sommige mensen zijn zo arm, het enige dat ze hebben is geld'
    komt jammer genoeg veel vaker voor dan we zouden willen.

    Leuk dat je zo enthousiast met puzzelen bent bezig geweest, vroeger
    heb ik dat ook veelvuldig gedaan en eenmaal bezig is het inderdaad
    moeilijk om te stoppen.
    Hier zag ik vandaag ook wat eerste sneeuwklokjes boven de aarde uit te
    steken, voor mij ook altijd de aankondiging van de lente ook al is
    de winter nog maar net begonnen. En aan het einde van deze maand
    hebben we alweer een uur meer licht om van te genieten.

    Geniet van een mooie week.....

    Lieve groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. This blog is awesome and very informative keep Sharing this type of blog.

    หนังเกาหลี

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk puzzelen, we doen het bijna niet meer de oogjes vinden het moeilijker worden, de herinnering eraan blijft fijn... Heerlijk de tulpen hyacinten narcissen geniet er enorm van!
    Fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geld maakt niet altijd gelukkig. Maar zonder kunnen we ook niet, het verruimt altijd je mogelijkheden iets te ondernemen, daarom vereenzamen mensen vaak.

    BeantwoordenVerwijderen